Branding_tips_header
Fair fashion

9 branding tips voor fair fashion merken (met Reformation)

Dit artikel is bedoeld voor alle mensen die werkzaam zijn bij een fair fashion merk, of er mee te maken hebben. Haal er je voordeel mee en als je vragen hebt: schroom vooral niet om contact op te nemen!

Hoewel ik op dit platform over fair fashion schrijf, ben ik in het dagelijks leven merkstrateeg bij een branding bureau (Matters Most). Dat betekent dat ik me (onder andere) bezighoud met het positioneren van merken in hun markt. Om het nog eenvoudiger te maken: ik help hen hun kern en unieke krachten te vertalen in alles dat ze doen. Vanuit mijn eigen liefde voor fair fashion, kijk ik natuurlijk ook vanuit merkstrategisch oogpunt naar de modewereld. Hoewel het in de kern van veel fair fashion merken wel goed zit (ze willen tenslotte een steentje bijdragen aan een betere modewereld), mis ik vaak focus en kracht in het merk. Ergens is het natuurlijk kort door de bocht om mijn bevindingen ‘even’ samen te vatten in 9 tips. Toch hoop ik dat het je focus geeft en enigszins op weg helpt.

Ik illustreer mijn tips met voorbeelden van Reformation, een merk waar ik groot fan van ben en waarvan ik vind dat de branding een inspirerend voorbeeld kan zijn voor anderen. Ik hoor je al zeggen: “lekker makkelijk; Reformation is huge en heeft het budget en de middelen om het écht goed te doen. Dat lukt ons natuurlijk nooit!” Maak je geen zorgen: alle tips zijn toepasbaar op elk merk. Klein en groot. Ervaren en onervaren. Probeer er je voordeel uit te halen en kijk vooral goed naar wat anderen doen. Een goede analyse en een sterk merkplan zijn het halve werk!

#1
Creëer een scherpe merkkern:
wat is jouw unieke focus?

Om als merk een sterke positionering te hebben in de markt, heb je éérst scherp te krijgen wat je idealen en unieke krachten zijn. Vervolgens kun je dit in het hele merk gaan uitbouwen en vergroten, zodat je meer focus (en dus uniciteit!) in het hele merk krijgt. Brainstorm met je team over jullie kern. Wat drijft jullie merk ten diepste? Wat is de unieke toegevoegde waarde voor de wereld? Wat is jullie grootste ambitie? Probeer dit zo scherp mogelijk te krijgen. Als ik naar fair fashionmerken kijk, lees ik dat zo ongeveer iedereen “duurzame en / of eerlijke kleding toegankelijk wil maken” (bij meer betaalbare merken) of “wil laten zien dat fair fashion ook heel stijlvol kan zijn” (bij meer high-end merken). Durf te kiezen, maak een hiërarchie van jullie grote krachten en probeer niet alles tegelijk te doen. Het helpt om in extremen te denken: waar worden jullie “de beste” in, of “de meest …”? Maak je de allerduurzaamste jeans van de wereld? Ben je het meest transparante merk? Ben je het meest sexy duurzame merk (zoals Reformation)? Het zet ambitie neer en het creëert een voedingsbodem voor onderscheidend vermogen.

 

Sexy

#2
Make a statement!

Wees uitgesproken, deel je visie.

De sterkste merken staan ergens voor en delen dit actief met de wereld. Het zorgt ervoor dat mensen zich ermee kunnen identificeren en het inspireert anderen. Neem Nike, dat “Just Do It!” leeft in alles. Het gaat niet (alleen) om de kleding, maar om de visie waar het merk om draait. Reformation heeft als missie “to lead and inspire a sustainable way to be fashionable”. Dat doet het merk in alles, van collecties tot campagnes die op een coole manier inspireren om (in kleine stapjes) duurzamer te leven.

De grote kracht van fair fashion merken – ten opzichte van reguliere merken – is dat ze een krachtige visie hebben, die het delen waard is en die anderen inspireert. Schrijf een manifest wat je kunt delen. Communiceer niet (alleen) de producten die je aanbiedt, maar ook waar je voor staat. Je zult sneller mensen vinden die zich in jouw gedachtegang kunnen vinden en die je hun support gunnen.

 

Schermafbeelding 2017-05-31 om 18.01.35

Insta

#3
Deel je verhaal en je reis;

het maakt je speciaal

Als fair fashion brand heb je ongetwijfeld een prachtig verhaal vertellen. Werk je er elke dag weer aan om nog duurzamer te werken? Ken je jouw makers persoonlijk? Bezoek je jouw fabrieken? Experimenteer je met nieuwe, duurzame stoffen, of heb je nieuwe, gerecyclede verpakkingen? Deel wat je doet en wat je bezighoudt. En belangrijk: deel je verhaal met aandacht. Veel kleinere merken hebben weinig aandacht voor het vertellen van hun verhaal, omdat ze zich focussen op het aan de man brengen van producten (daar verdienen ze tenslotte geld mee en voor kleine merken gaat het vaak nog om overleven). Maar wat ik uit de praktijk heb geleerd en waar ik écht achter sta: je wordt geen succesvol bedrijf zonder een sterk merk te bouwen. Communicatie is zó belangrijk! Veel merken willen veel volgers op social media, maar zijn vervolgens niet bereid om daar tijd, aandacht en energie (= geld) in te stoppen. Ben je geen super(wo)man en is het praktisch gezien gewoon onmogelijk? Kijk dan of je met stagiair(e)s kunt werken. Aandacht is groei! Grijp elke mogelijkheid aan om over je verhaal en visie te vertellen, op je eigen platform en op social media. Kijk breder dan je eigen media: schrijf bloggers aan voor interviews, spreek op evenementen of organiseer ze zelf.

 

Hangtags_total

#4
Wees consistent:

zorg dat je visie en uitwerking
tot in detail kloppen

 Het klinkt misschien als een open deur voor een idealist, maar geloof me: bijna iedereen ziet ze wel eens over het hoofd: de details. Een sterk merk vertaalt zijn visie echter door in álles dat het doet. Maak je je hard voor duurzaamheid? Zorg dan ook dat je verpakkingen, visitekaartjes en facturen zo duurzaam mogelijk zijn (digitaal, of op gerecycled papier en met plantaardige inkt). Sta je voor puur & eerlijk? Gebruik dan alleen natuurlijke materialen. Is ‘fair’ jouw belangrijkste pijler? Wees dan transparant over alles en maak duidelijk dat zowel de consument een eerlijke prijs betaalt, zowel als dat de maker een eerlijk loon met eerlijke arbeidsomstandigheden krijgt.

 

Reformation-packaging

#5
Creëer een cool factor
en zorg voor aantrekkingskracht

Veel idealisten zijn er een beetje vies van, maar vergeet niet dat het belangrijk is om aantrekkingskracht te creëren. Helemaal in deze tijd, waarin de Instagramcultuur ervoor heeft gezorgd dat de designfactor nog belangrijker is geworden. Een beetje verleiden, een beetje mooi en sexy zijn, is essentieel om mensen aan te trekken – in het speciaal in een nichemarkt die qua coolfactor nog een streepje achterloopt op de grote jongens. Als fair fashionmerken het willen maken, hebben ze modern en gelikt te zijn. Niet te knullig over te komen. En dat zit ‘m niet alleen in een logo. In kleurgebruik, fotografie, materiaalgebruik enzovoorts. Inspirerende merken die duurzaam cool maken, zijn persoonlijke favorieten Reformation, Kings of Indigo, Yoni, Filippa K, Faithfull en Friday’s Project. Ik geloof niet dat een groot budget essentieel is voor het creëren van een coolfactor. Creativiteit is key voor een sterk merk, altijd. Goede fotografie is ook erg belangrijk. Als je niet het budget hebt om een gerenommeerde fotograaf aan te nemen, kijk dan eens goed rond naar talentvolle mode- of fotografiestudenten die een portfolio aan het creëren zijn en graag mooie opdrachten aannemen.

 

Sexy_1

reformation-swimsuit-collection-2

#6
Wees transparant in alles:

deel het totaalplaatje!

Transparantie begint een steeds grotere issue te worden in de modewereld. En dat is maar goed ook; grote fast fashionketens hebben lang genoeg hun gang kunnen gaan zonder gestraft te worden voor hun wandaden. Merken worden steeds meer op hun transparantie beoordeeld en veroordeeld: als je weinig deelt waar je mee bezig bent of daar vaag over bent, wordt steeds sneller gedacht aan greenwashing. Wees daarom zo open mogelijk: deel waar je kosten heen gaan, waar je grondstoffen vandaan komen en hoe ze worden geproduceerd, deel concreet waar en door wie je kleding wordt geproduceerd (het liefst zelfs met de naam van je fabriek erbij). Deel oprecht en breed hoe je dingen aanpakt en zorg dat het niet bij mooie woorden blijft: het heeft checkbaar te zijn. Ben je GOTS- of PETA (vegan) certificeerd? Ben je lid van de Fair Wear Foundation? Deel deze bewijsvoering met trots!

 

Transparantie

#7
“What’s in it for me?”

Inspireer en motiveer!

Je moet goed in je achterhoofd houden dat mensen van nature vrij passief zijn. Natuurlijk heb je de betrokken idealisten tussen je publiek zitten (je merkambassadeurs), maar er is ook een grote groep die overgehaald moet worden om jouw product of dienst af te nemen. Mensen denken doorgaans “what’s in it for me?” Met andere woorden: wat heb ik eraan? Succes begint met geven. Geef mensen dus iets waar ze iets aan hebben! Een artikel met een inspirerende gedachtegang, outfitcombinatie-inspiratie, prikkel hun manier van denken op een positieve manier. Het geeft je merk een extra laag van toegevoegde waarde, bovenop het product dat je aanbiedt. Wees méér dan een productmerk, wees een changemaker en een inspirator!

 

unnamed

#8
Spread the common word:

verbind je met gelijkgestemden

Verbinding is alles. Ik merk het zelf met mijn blog, maar ik merk het ook bij merken: je kunt wel alles alleen willen doen; sterker is het om gelijkgestemden te zoeken en jullie krachten te bundelen. In je eentje een evenement organiseren kan risicovol zijn; maar als je het met 5 partijen doet, heb je veel meer body, zichtbaarheid én mogelijkheden. Verbind je met bloggers, met PR-bureaus, met andere merken. En durf ook anderen een podium te geven, in plaats van alleen maar over jezelf te praten. Het laat zien dat je niet in fair fashion zit om zelf winst te maken, maar dat je daadwerkelijk de modewereld vooruit wilt helpen.

 

Schermafbeelding 2017-05-31 om 17.20.14

#9
Wees top-of-mind;

zorg dat mensen je weten te vinden

Het laatste punt wordt vaak vergeten. Ik zie dat veel merken campagnematig denken: “oh! We hebben weer ‘even’ een campagne nodig om top of mind te komen”. Maar ik merk het bij mezelf al, zowel als expert als privé, dat er zóveel merken schreeuwen om aandacht, dat je al snel naar de achtergrond verdwijnt als je niet (vaak) genoeg van jezelf laat horen. Een jaarlijkse campagne gaat er echt niet voor zorgen dat je nog in iemands hoofd zit als hij of zij een seizoen later op zoek is naar een nieuw kledingstuk. Zorg er dus voor dat je doorlopend van je laat horen. Social media (vooral Instagram, omdat het visueel, toegankelijk, snel en prikkelend is) zijn hier perfect voor. Ook hiervoor geldt weer: het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit. Kijk hoe je regelmatig kleine prikkels kunt geven (die weinig tijd en energie kosten) en die inhoudelijk genoeg zijn om mensen positieve associaties met je merk op te laten bouwen.

Hopelijk helpen deze tips je een eindje op weg. Als je vragen hebt, schroom vooral niet om contact met me op te nemen! Heel veel succes!

1 Comments

Write a comment