duurzame modewereld
Fair fashion

De duurzame modewereld maakt mooie stappen

We leven in een interessante tijd. Een tijd waarin de ontwikkeling van technologie sneller gaat dan ooit. Een tijd waarin bewuster leven, zingeving en zelfontplooiing steeds meer aan de orde komen. Waarin we langzaam steeds gezonder gaan leven en tot het besef komen dat die ronddraaiende bol waarop we leven, afhankelijk is van ons gedrag. Maar tegelijkertijd is dit ook een tijd waarin we, ondanks de groeiende bewustwording, nog steeds aan onszelf denken en andere mensen uitbuiten. Het milieu wordt nog steeds meer kapotgemaakt dan aangesterkt en macht, status en imago voeren op veel plekken helaas nog de boventoon. De mensheid is zo hardleers dat het irritant is.

In de duurzame modewereld wordt wat afgefrustreerd. Dagelijks lees ik vurige kreten als: “Het móet anders!” “We doen nog veel te weinig!” “Wanneer worden mensen eens wakker?”. Ik kan me helemaal in die frustratie vinden. Want ondanks vele pogingen van betrokken mensen, duurt het misschien nog wel een hele generatie fabrieksarbeiders voordat écht alles anders is. Mentaliteitsveranderingen duren nu eenmaal een eeuwigheid.

Tegelijkertijd vinden er onwijs veel stappen in de goede richting plaats. En daar moeten we ook bij stilstaan! Want de afgelopen tijd zijn er zóveel meer mensen die zich nu inzetten voor betere kleding. En steeds meer media schrijven erover. Steeds meer spokespersons geven openbaar hun scherpe mening. Steeds meer winkels nemen duurzamere labels in hun aanbod op. Ik heb de dingen opgesomd die mij de afgelopen tijd zijn opgevallen. En ik word blij als ik het zo achter elkaar zie. Hoewel er nog veel te doen is, gaat het ook goed met de duurzame mode. En dat mag best gevierd worden.

 

Mint mode fair

1.  MINT MODE FAIR:
ALWEER 10 KEER EEN SUCCES!

Het is alweer tien edities (vijf jaar) geleden dat onze Fashion Week een duurzaam zusje kreeg. Als onderdeel van de Modefabriek vindt MINT plaats: dé modebeurs voor duurzame mode – en het eerste duurzame mode-event ter wereld! Opgericht door dé duurzame modepionier van Nederland: de awesome Marieke Eyskoot. Het biedt duurzame merken een breed podium en het geeft een groots gezicht aan de steeds cooler wordende duurzame modebranche.

 

2.  ONDERZOEK:
INKOPERS POSITIEVER OVER DUURZAME MODE

Dezelfde Marieke Eyskoot deed onlangs voor die tiende editie van MINT onderzoek onder mode-inkopers. De vraag: hoe staan jullie tegenover duurzame mode? De conclusie van het onderzoek: bewustzijn op het gebied van duurzaamheid groeit snel. En dat is volgens Marieke Eyskoot een doorbraak:
• 34% van de inkopers denkt positiever over sustainable fashion en lifestyle. Ze zijn het als reëel alternatief voor gangbare collecties gaan zien. Een kwart is sustainable fashion & lifestyle veel belangrijker gaan vinden.
• 42% van de inkopers zegt al sustainable mode en lifestyle in het assortiment te hebben. De meest opgegeven redenen: goede kwaliteit, het stijlvolle aanbod en de bijdrage die het geeft aan het imago van hun winkel.
• 75% van de inkopers verwacht de komende jaren meer duurzame mode in te gaan kopen. En zelfs van degenen die het nu nog niet doen, zegt meer dan 20% dit de komende jaren te willen gaan doen.
Mooie resultaten, die veel beloven voor de toekomst!

3.  GLAMOUR GAAT 10% DUURZAME CONTENT PRODUCEREN

Het modetijdschrift ziet dat het anders moet en heeft in januari besloten om vanaf nu 10% van elk nummer te wijden aan duurzame mode. Een fantastische mijlpaal, want het is hiermee (voor zover bekend) het eerste modemagazine van de wereld dat een bepaald percentage van interviews, shoots en shoppingpagina’s aan duurzame mode verbindt. Chapeau!

 

4.  STEEDS BEKENDERE EN MEER TOEGEWIJDE AMBASSADEURS

Ook worden de ambassadeurs voor sustainable fashion steeds bekender. Een mooi voorbeeld vind ik Emma Watson, die onlangs furore maakte door op het bekende MET-gala te verschijnen in een jurk die geheel is gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Het thema was “the future of fashion” en hoewel veel andere sterren zich in metallic-achtige pakjes hulden, koos Emma ervoor om duurzame mode een podium te geven. In een openbaar statement verklaarde ze dat duurzaamheid de échte toekomst van mode is en dat ze vanaf nu alleen nog maar in duurzame creaties op de rode loper verschijnt. Een dikke pluim voor Emma, maar ook voor celebs als Lily Cole en M.I.A, die zich steeds kritischer uitlaten over fast fashion en hun bekendheid gebruiken om daadwerkelijk de wereld te verbeteren.

duurzame mode initiatieven

5.  STEEDS MEER TE ZIEN EN TE LEZEN

Sinds de verschrikkelijke ramp in Rana Plaza (in 2013 – de ergste kledingramp uit de geschiedenis, waarbij 1134 kledingwerkers om het leven kwamen en meer dan 2000 mensen (zwaar) gewond raakten) is de aandacht rondom duurzame mode gelukkig enorm gegroeid. Zo is er in de week van de ramp nu jaarlijks de wereldwijde (en snel groeiende!) Fashion Revolution Week. En initiatieven als World Recycle Week vragen op grote schaal aandacht voor een langere levenscyclus van kleding.

Ook verschijnen er steeds meer films en documentaires rondom dit onderwerp. Naast Talking Dress (wéér door pionier Marieke Eyskoot! – bovendien las ik dat ze weer een nieuw boek aan het schrijven is!) en documentaires The True Cost, Sweat Shop en De Slag om de Klerewereld, is er onlangs een boek verschenen door Safia Minney, belangrijke spokesperson in de industrie en oprichtster van (misschien wel het eerste) fair label People Tree. Ook zijn er steeds meer events die zich relateren aan duurzame mode, zoals kledingswapavonden en The True Fashion Show, die a.s. 12 mei plaatsvindt in Pakhuis De Zwijger (ik ga er ook heen – in mijn eentje! :)).

 

Reformation collage 1
Op Reformation word je niet alleen verliefd omdat het duurzaam is. De stukken zijn hebberigmakend en de branding is er één waar je ‘u’ tegen zegt. Het merk slaat wat mij betreft de ultieme brug tussen duurzaamheid en high fashion en pakt daarmee een voorbeeldfunctie voor de vele anderen die hopelijk gaan volgen.

 

6.  STEEDS MEER MERKEN MET DIE ESSENTIËLE COOLFACTOR

Het aantal duurzame modemerken groeit snel. En het valt me op dat ze steeds beter een brug weten te slaan tussen fair, sustainable én stijlvol. Nummer één is voor mij nog steeds het Amerikaanse Reformation, voor mij hét voorbeeld. Aangezien de coolfactor van het merk só groot is, dat ook niet-duurzame fashionista’s ermee geassocieerd willen worden. En dat is volgens mij precies wat er moet gebeuren om een stroomversnelling in te zetten. Maar ook het Nederlandse Dick Moby en het Nieuw-Zeelandse Kowtow zijn goed bezig wat mij betreft. Niet de goedkoopste merken – that’s the price you pay…
Daarnaast is er natuurlijk de H&M Conscious Exclusive lijn, die sinds een aantal jaar groots aandacht vraagt voor duurzamere mode en die óók een coolfactor van hier tot Tokio heeft. Met ambassadeurs als Olivia Wilde en Julia Restoin Roitfeld krijgt de lijn nog meer bekendheid. Ook in Nederland groeit het aantal merken en concept stores. Charlie + Mary, Geitenwollenwinkel en het vorige week geopende Studio Jux… stuk voor stuk opgezet door gepassioneerde mensen met een missie.

 

Studio JUX opende 2 weken geleden de deuren van een gloednieuwe conceptstore in Amsterdam!

 

7.  STEEDS MEER NIEUWE EN HERGEBRUIKTE MATERIALEN EN GRONDSTOFFEN

Ook merk ik dat er enorm veel wordt geëxperimenteerd met innovatieve materialen en recyclingtechnieken. Zo wordt steeds meer kleding van de hergebruikte stof Tencel gemaakt (ik zal er binnenkort eens over schrijven!) en wordt gerecyclede denim, plastic en in het specifiek PET-flessen in steeds meer ontwerpen gebruikt (onder andere bij H&M Conscious, Alchemist en Matt & Nat wordt hier veel mee geëxperimenteerd!).

– – – – – – – – – – – – – – – –

En van al die ontwikkelingen word ik blij. Heel blij. Want het is niet niks, al die positieve geluiden bij elkaar opgeteld. Tuurlijk, er moet nog een hoop (een hoop? Een soms oneindig lijkende berg!) gebeuren. En ja, het gaat allemaal niet snel genoeg. Maar als we zo doorgaan, zijn we over enkele jaren al zoveel verder! Laat ik mezelf als voorbeeld nemen. Een jaar geleden was ik nog helemaal niet met dit onderwerp bezig. Maar door het mooie werk van anderen, raakte ik geïnspireerd. En gemotiveerd, toen ik steeds meer kwam te weten. Ik kwam erachter dat voor duurzamere kiezen niet gemakkelijk is (en blijft – gisteren fietste ik langs de COS-winkel en bij het aangezicht van de etalage voelde ik een klein steekje in mijn hart), maar wel heel goed te doen. Als je maar weet waaróm je het ook alweer doet en waar je toffe alternatieven kunt vinden. En aan de bewustwording en toegankelijkheid van duurzame mode draag ik met mijn blog graag een steentje bij.

Langzaam verandert de modewereld. En hoewel de mensen die op dít moment onze schoenen uitgeput in elkaar zitten te naaien in India daar nog helemaal niks aan hebben, gaat het de goede kant op. Ik hoop dat ik over een jaar weer zo’n post als deze kan schrijven, maar dan met nog tien keer zoveel topinitiatieven. Ik ga mijn best doen. En ik hoop de modewereld ook.

 

Fotocredits: Modefabriek, Reformation
Bron: Soul Stores, Mint

1 Comments

  • Leuk en heel herkenbaar! Dank je wel ook voor het vermelden van Soul Stores 🙂

    Beantwoorden

Write a comment