Project_CeCe_interview_header_2
Fair fashion

Project CeCe: conscious clothing voor iedereen (interview)

“Leuk hoor, duurzame en eerlijke kleding, maar wat als ik iets specifieks zoek?” “En wat nou als ik iets weet ik of een merk te vertrouwen is?” Tsja. Over conscious fashion is nog altijd weinig bekend en in het web van duurzaamheidsclaims wordt het ons soms wel heel moeilijk gemaakt om duurzame keuzes te maken. En juist daarom ben ik blij dat ik in contact kwam met Noor, Melissa en Marcella van Project CeCe, een platform dat conscious clothing (CeCe, get it?) toegankelijk wil maken voor iedereen. Ze zetten merken op een rij waar je met een gerust hart kunt kopen, ze factchecken duurzame merken en ze kennen alle keurmerken als hun broekzak. Met andere woorden: ze doen al het voorwerk voor je, zodat jij alleen nog maar hoeft te kiezen wat je mooi vindt. Gemak? Check! De dames zijn naast hun superdrukke studies zo ongeveer fulltime met Project CeCe bezig. Passie? Dubbelcheck! Benieuwd naar hun idealen sprak ik af met Noor en Melissa. Waarom doen ze wat ze doen? En wat kan ik van ze leren? Een fijn gesprek!

 

34

Kijk ons eens lief lachen! Official proof of the pudding: yep, ik heb ze echt gesproken 😉

Laten we bij het begin beginnen,
Hoe gingen jullie vóór Project CeCe met fashion om?

Melissa: “Ik heb nogal een verandering doorgemaakt: voor Project CeCe was ik een echt Primark-meisje. Ik kocht werkelijk alles wat lost en vast zat, voor zo weinig mogelijk. Toen ik op een gegeven moment een lezing van sustainability expert Marieke Eyskoot bezocht, had ik een enorme wake-up call. Ik besloot het roer om te gooien en een jaar lang geen kleding te kopen.”
Ik: “Wauw, dat is een radicale verandering, wat knap! Hoe hield je dat vol?”
Melissa: “Met enig zoek- en speurwerk kwam ik er al snel achter dat er veel meer mogelijkheden zijn op het gebied van duurzame, eerlijke kleding dan ik dacht. Hoe meer duurzame merken je kent, hoe gemotiveerder je raakt: het maakt het zoveel makkelijker!”.
Noor: “Ik ben altijd al wat meer met duurzaam en bewuster leven bezig geweest. Shoppen was nooit echt aan mij besteed en ik liep vooral in veel kleding die ik van vriendinnen kreeg, bijvoorbeeld omdat ze er niet meer in pasten.” Nog steeds houdt ze daaraan vast, ondanks alle nieuwe items die ze continu op Project CeCe voorbij ziet komen. “Soms is het hebberigmakend om zoveel met kleding bezig te zijn, maar toch lukt het me om heel weinig te kopen – en ook nog eens vrijwel alleen maar tweedehands. Ik vind gewoon dat ik niet zoveel nieuwe spullen nodig heb, ik heb al zoveel!”.

 

People_Tree_Yoga_Project_CeCe

People Tree cropped yoga leggings (€ 49,-)    |    People Tree yoga crop top (€ 25,-)

En toen zijn jullie Project CeCe gestart.
Wat is jullie missie?

Noor: “Uit eigen ervaring merkten we dat het vinden van duurzame kleding veel moeite kost. Vaak ben je op zoek naar een specifiek kledingstuk, bijvoorbeeld een net jurkje. Maar het is enorm tijdrovend om álle duurzame webshops af te moeten zoeken! En dan ligt een gedachte als: “ja, laat ook maar, dan ga ik wel gewoon naar H&M” al snel op de loer. Dat wilden we voorkomen. Conscious clothing moet zo toegankelijk mogelijk worden voor iedereen! We promoten merken die gemakkelijk in Nederland verkrijgbaar is.”
Ik: “En maken jullie nog onderscheid in stijl, wanneer jullie iets online zetten? Ik doe dat bijvoorbeeld wel, WSS moet altijd mijn stijl zoveel mogelijk als basis hebben. Daarmee kan ik een specifieke groep heel goed helpen, maar anderen juist weer niet. Hoe doen jullie dat?”
Noor: “Wij doen dat niet, bewust. Onze missie is om conscious clothing zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen; allerlei verschillende smaken en stijlen. Dat betekent in de praktijk dat we alle labels toelaten, mits ze natuurlijk aan al onze duurzame criteria voldoen. Dat maakt het misschien wel minder aantrekkelijk voor de echte modemensen, maar voor een hele grote groep mensen júist aantrekkelijker.”
Melissa: “En we vinden het belangrijk om mensen te laten zien dat conscious clothing écht niet duur hoeft te zijn. Je vindt bij ons ook veel betaalbare merken!”

Hoe bepalen jullie dan of merken
op Project CeCe mogen staan?

Noor: “In de praktijk betekent het dat we heel veel onderzoek doen. Merken kunnen van alles over zichzelf zeggen, maar de enige manier waarop je kunt factchecken is door te kijken naar keurmerken. Dat is en blijft het enige echte bewijs.”
Project CeCe kijkt naar 19 (!!) keurmerken, die je hier kunt vinden. En eerlijk? Van de meeste had ik nog nooit gehoord. Voor mij ook weer een mooi leerpunt.
Noor: “Maar dat betekent niet dat we alléén maar naar keurmerken kijken. Vaak kost het aanvragen ervan heel veel geld (en dan hebben we het over vele duizenden euro’s). Bovendien moeten de check-audits ook door de merken zelf worden betaald. Voor kleinere spelers het simpelweg onmogelijk om dat op te hoesten. Daarom blijft het soms ook voor ons een gevoelskwestie. Helemaal 100% weet je het niet altijd – ook wij niet -, maar met goed inlezen kom je vaak al een eind.”
Ik: “Voor de ene consument zijn arbeidsomstandigheden heel belangrijk, en voor een ander milieuvriendelijke productie. Hoe helpen jullie bezoekers met verschillende behoeftes vooruit?”
Melissa: “We werken met vijf gebieden op het gebied van duurzaamheid (zie hier, red): milieuvriendelijk, eerlijke handel, lokale productie, diervriendelijk / vegan en of een merk de lokale bevolking steunt. Bij elk product zetten we de labels neer die van toepassing zijn én de betreffende keurmerken, zodat mensen zelf kunnen kiezen wat het meest voor hen van belang is.”

Zo handig! En geloof mij maar: het enorme, ingewikkelde web aan informatie, claims, keurmerken en idealen uitzoeken is dat een fulltime klus. Een hele grote berg respect voor deze dames!

 

Project_CeCe_jackets_coats

Armed Angels Isadora sweater (€ 59,90)     |    Langer Chen Kokomo coat (€ 139,-)

Wat is nou iets in de modewereld
waarvan jullie denken:
“dit zouden veel meer mensen moeten weten!”

Noor: “We zien vooral dat er nog veel onduidelijkheid is, zelfs in de duurzame modewereld. Zelfs voor gevorderden is het nog steeds moeilijk om de waarheid te achterhalen over hun kleding. Wat nog maar weinig mensen weten, is dat er zelfs bínnen de wereld van biologisch katoen nog veel verschil kan zitten tussen hoe duurzaam het geproduceerd is.”
Melissa: “Het bekendste label voor biologisch katoen is GOTS. Als een kledingstuk dit keurmerk heeft, weet je zeker dat het hele proces ecologisch duurzaam is verlopen. En óók weet je dat het goed zit met de sociale duurzaamheid: de arbeidsomstandigheden. Steeds meer grote ketens maken gebruik van biologisch katoen (zoals Weekday, Monki, &Other Stories, red.) zonder keurmerk, wat betekent dat er geen pesticiden zijn gebruikt, maar dat de arbeidsomstandigheden nog steeds erbarmelijk zijn.
Noor: “En toch krijgen deze merken hiermee veel positieve media-aandacht. Desalniettemin is het natuurlijk nog steeds een positieve ontwikkeling: het toenemende gebruik van biologisch katoen zorgt ervoor dat ze bodem iets minder vervuilen en bijvoorbeeld geen chemische verf meer lozen in de de bodem. Toch vinden we het belangrijk dat mensen weten wat het wél betekent.”

Oké. Heel eerlijk: ik kende het GOTS-label en waar het voor stond, maar ik wist niet dat het zoveel beter was dan regulier biologisch katoen. (Helaas) weer een reden om nog kritischer naar de industrie te kijken.

 

MayaMiko_sustainable_fair_fashion

Mayamiko Unkha dress (€ 56,72)     |    Mayamiko Chiara dress (€ 56,72)

Welke nog onbekende merken
moeten we écht leren kennen?

Melissa: “Sowieso Mayamiko, dit etnische merk is echt fantastisch! De kleding wordt gemaakt van 100% biologisch katoen in een lokale community in Malawi. Van de leftovers worden accessoires gemaakt en, ook niet geheel onbelangrijk: Mayamiko is nog betaalbaar ook!”
Noor: “Ik vind Nae geweldig. Zij maken vegan schoenen van onder andere – wait for it – ananasleer! Zo gaaf!”
Ik: “Enneh… hebben jullie nog duurzame shoptips?
In koor:
“saaaale!!!”
Ik: “Oké, duidelijk, haha. Hoe denken jullie trouwens over nieuwe kleding kopen, ten opzichte van tweedehands? Want is tweedehands niet altijd de beste optie, in the end?”
Noor: “Aan de ene kant wel, natuurlijk, want zo gebruik je geen nieuwe resources. Maar aan de andere kant moeten we niet onderschatten wat de positieve impact is van het kopen van nieuwe producten, die een duurzaam en eerlijk alternatief zijn voor een fast fashion variant. Door goede merken te steunen, creëren we meer draagvlak voor positieve veranderingen in de modewereld. Hoe meer duurzame merken onze support krijgen in hun missie, hoe meer de grote merken zich ook geroepen zullen voelen om te veranderen.”

Nae_vegan_sustainable_shoes

Nae Trina boots (€ 135,-)     |    Nae Sandra shoes (€ 137,-)

In hoeverre heeft Project CeCe invloed
gehad op de rest van jullie leven?

Noor: “Behalve het feit dat het naast onze studies ontzettend veel tijd opslurpt? 😉 We hadden van tevoren niet bedacht dat we er zóveel tijd in zou gaan zitten! Elk minuutje van onze vrije tijd en onze vakanties zijn compleet in Project CeCe gaan zitten. Dat moet ook wel, als je echt iets wilt opbouwen.”
Melissa: “Daarnaast heeft zo intensief met conscious clothing bezig zijn natuurlijk enorme invloed op hoe we verder leven. Ik ben me veel meer bewust geworden van mijn impact en ik wil ook andere dingen beter doen. Zo ben ik veel minder vlees gaan eten, misschien eet ik het nog één keer per week.”
Noor: “Ik was al vegan, maar ik heb het idee dat het voor mij ook iets makkelijker is. Mijn vrienden staan heel bewust in het leven en dan is het toch een stuk gemakkelijker dan wanneer je vrienden gek zijn op vlees en shoppen. Ik heb gemerkt dat de context echt allesbepalend is”.

Wat zijn jullie toekomstplannen?

Noor: “Binnenkort (20 september 2017, red.) lanceren we Project CeCe Duitsland! Zo’n gave mijlpaal! We hadden altijd al het doel om internationaal te gaan, maar nu het zover is, is het toch wel heel leuk. Onze Duitse versie is vanzelfsprekend meer gericht op de Duitse markt, met meer Duitse merken.”
Melissa: “En als we heel ver de toekomst in kijken, hopen we dat Project CeCe niet meer nodig is. Dat begrippen als ‘duurzaam’ en ‘fair trade’ niet meer gebruikt hoeven worden, omdat het de norm is”.

 

People_Tree_Earrings_Project_CeCekopie

People Tree earrings (€ 79,-)     |    People Tree earrings (€ 65)

En als laatste: wat willen jullie
mensen écht nog meegeven?

Noor: “Besef dat je als consument veel meer macht hebt dan je denkt. Met élke kleine aankoop kun je het verschil maken. Realiseer je dat wanneer je fast fashion koopt, er letterlijk bloed aan je kleren kleeft. Als je dat in je achterhoofd houdt wanneer je weer eens door de Zara loopt, kijk je misschien met een andere blik naar je kleding.”
Melissa: “We hebben veel meer onze verantwoordelijkheid te pakken. De gemiddelde consument doet nog veel op de automatische piloot. Daar moeten we vanaf. Als iedereen vragen gaat stellen en nét wat vaker voor een duurzaam alternatief kiest, maakt de modewereld mooie stappen!”

Vol energie fietste ik van onze afspraak weg. Ik vond het zo leuk om Noor en Melissa te spreken. Ze waren zo enthousiast en open! Het is zó hard nodig dat mensen als zij blijven graven naar de waarheid en de gewone consument veel voorwerk uit handen nemen. Daar kunnen nog veel mensen – en toegegeven: ook ikzelf – wat van leren!

Bekijk alle kleding en lees nog
veel meer over dit eerlijke
platform 
op projectcece.nl!

3 Comments

  • Super leuk om te lezen! Gelukkig zijn er zoveel mensen met een groene mind tegenwoordig 🙂

    Beantwoorden
  • Wat een leuk interview! Via Project CeCe heb ik een superfijn hemdje gevonden van een merk dat ik nog niet kende (Bread & Boxers). Hopelijk kan ik zo in de toekomst nog meer van ze leren 🙂

    Beantwoorden
    • Goeie, ik had echt nog nooit van Bread & Boxers gehoord…
      En thanks, ik vond het ook erg leuk om ze te spreken en gedachten uit te wisselen 🙂

      Beantwoorden

Write a comment