Fair fashion

H&M Conscious Exclusive 2018 (over de collectie + mijn mening)

In april lanceert H&M alweer de zevende (!) Conscious Exclusive capsulecollectie. Met de collectie wil de modeketen laten zien dat er steeds meer mogelijkheden zijn om duurzaam en innovatief met kleding om te gaan. De collectie bestaat uit kleding, lingerie, schoenen en accessoires. Naast andere duurzame materialen heeft H&M dit jaar voor het eerst gebruik gemaakt van gerecycled zilver en ECONYL®, een nylonvezel die 100% is gemaakt van gerecyclede visnetten. Interesting…

 

De collectie focust zich op het gebruik van verschillende (nieuwe) duurzame materialen

 

De collectie focust zich zoals elk jaar weer op het gebruik van een veelheid aan duurzame materialen. Zo bevat de collectie niet alleen biologisch katoen, Tencel en gerecycled polyester – drie stoffen die in de modewereld een steeds groter podium krijgen -, maar ook biologisch linnen, biologische zijde, (kralen en pailletten van) gerecycled plastic, ECONYL® en gerecycled zilver. Het laatste is gemaakt van oude kandelaars, sieraden, bestek en munten. Ik vind het gaaf hoe alledaagse spullen op zo’n manier een heel ander tweede leven kunnen krijgen. Én hoe H&M experimenteert met nieuwe, duurzame materialen en zo veel mensen en andere merken kan inspireren met hoe het óók kan.

Ik vind de collectie prachtig, en dan met name de statementjurken. De bruis-achtige jurk, gemaakt van ECONYL®, is toch een plaatje? En ik kan mezelf helemaal uittekenen in de groene jacquardjurk met een metallic bloemenmotief van gerecycled polyester. Wauw!

 

 

Wat vind ik van de collectie?

En nu ben je natuurlijk benieuwd naar mijn mening. Ik weet dat veel van mijn lezers kritisch naar grote ketens zoals H&M kijken (en een collectie als deze zelfs greenwashing noemen) en ook ik vind het belangrijk om een positief-kritische blik te houden. Als je een collectie écht duurzaam (en conscious) wilt kunnen noemen, moet het voor mij holistisch benaderd worden: duurzaamheid geldt het niet alleen voor materiaalgebruik, maar ook voor productieprocessen, verpakkingen, goede arbeidsomstandigheden – wat dan ook. De nadruk in deze collectie ligt duidelijk op duurzaam materiaalgebruik. Over andere aspecten van duurzaamheid wordt niks verteld in het persbericht. Daarmee ga ik er van uit dat ze geen extra aandacht hebben gekregen; anders zouden ze tenslotte wel ergens trots vermeld worden. Althans, dat is mijn aanname. Dus kun je deze collectie met deze informatie dan écht duurzaam of ‘conscious’ noemen? Wat mij betreft niet.

Toch vind ik dat we onze ogen ook niet moeten sluiten voor de positieve impact van deze collectie. Ja, het framed H&M misschien wel héél erg als een duurzame speler in de modewereld, maar tegelijkertijd zet het duurzame kleding en het gebruik van nieuwe, innovatieve materialen (waarvoor: hulde!) wél voor een enorm publiek op de kaart. En het maakt het nog super aantrekkelijk ook, want laten we eerlijk zijn: het is weer een prachtige collectie geworden. De groene jurken zijn echt to die for, toch? Er zijn nog zoveel mensen die nog nooit met duurzame kleding in aanraking zijn gekomen en misschien zet deze collectie hen toch aan het denken, al is het maar een beetje. En misschien inspireert het andere merken ook om sneller voor duurzame materialen te kiezen, of vaker duurzamere collectie te maken. Al met al vind ik dit een mooi initiatief dat duurzamere kleding – BAM! – positief op de kaart zet. En ik kan alleen maar hopen dat de modeketen onze kritische blik meeneemt in haar toekomstplannen en écht haar best gaat doen. En dan niet een beetje, maar op alle vlakken.

 

De H&M Conscious Exclusive collectie 2018 is vanaf 19 april verkrijgbaar via geselecteerde winkels wereldwijd en online.

 

H&M_Conscious_exclusive_2018_sustainable_collection_4

 

H&M_Conscious_exclusive_2018_sustainable_collection_3

 

H&M_Conscious_exclusive_2018_sustainable_collection_1

 

H&M_Conscious_exclusive_2018_sustainable_collection_2

 

H&M_Conscious_exclusive_2018_sustainable_collection_11

 

H&M_Conscious_exclusive_2018_sustainable_collection_6

 

H&M_Conscious_exclusive_2018_sustainable_collection_8

 

H&M_Conscious_exclusive_2018_sustainable_collection_7

 

H&M_Conscious_exclusive_2018_sustainable_collection_10

 

H&M_Conscious_exclusive_2018_sustainable_collection_13

 

H&M_Conscious_exclusive_2018_sustainable_collection_5

 

H&M_Conscious_exclusive_2018_sustainable_collection_9   H&M_Conscious_exclusive_2018_sustainable_collection_12

3 Comments

  • Ik kan me heel erg vinden in je reactie. Ik ben blij met de aandacht – hallo, ik ben zelf ook ergens begonnen en het feit dat je een conscious collectie ziet hangen laat hopelijk zien dat er blijkbaar iets niet zo best is met de rest van de kleding én dat er keuze is voor de consument – al voldoet de kleding voor mijzelf niet aan de eisen. Ik wil kleding die sowieso eerlijk gemaakt is en het liefst dan ook nog duurzaam op alle aspecten. Een persoonlijke afweging die voor iedereen anders kan liggen. In elk geval vind ik transparantie van bedrijven heel belangrijk, ik gun ze eerder iets als ze me eerlijk vertellen wat nog niet lukt dan als ik een te fraai verhaal krijg voorgeschoteld. Bij de H&M in Düsseldorf zag ik levensgroot op de muur een tekst in de trant van ‘We hebben elke dag nieuwe producten, dus waarom kom je niet elke dag langs’ op de muur staan. Dat was voor mij wel weer een herinnering dat een bedrijf met de mindset en het businessmodel van H&M nooit duurzaam kan zijn in mijn ogen.

    Beantwoorden
  • Oh die groene jurk! Liefde!

    Zelf juich ik initiatieven als deze alleen maar toe. Kritisch zijn en zeggen dat het niet compleet Conscious is vind ik wat zwaar. Ik bekijk het ook liever van de positieve kant. Duurzame materialen worden op de kaart gezet en het winkelend publiek wordt bewuster gemaakt. En iedere stap de goede richting op is er een die, naar mijn idee, heel erg waardevol is!

    Beantwoorden
  • Ik ben al een hele tijd bezig om mijn kledingkast te verduurzamen en er een capsule wardrobe van te maken. Omdat ik daarmee een heleboel oude kleren wegdoe, breng ik die naar H&M en krijg ik een kortingscoupon van 15% korting op een item naar keuze. Die gebruik ik maar een hoogst enkele keer, want ‘tja, toch H&M… fast fashion toch?’ Maar nu ik jouw tekst las dacht ik; ja, ik ga er van de week heen en zal de mooiere conscious-artikelen eens bij zoeken en actief in de winkel het gesprek aangaan met een verkoopster. Zij moeten nl. ook weten dat het winkelend publiek hier wel echt over nadenkt.

    Beantwoorden

Write a comment