Uncategorized
Mint Fair 2016 – ervaringen vanuit mijn branding bril

Mint Fair 2016 – ervaringen vanuit mijn branding bril

Vorige keer bracht ik voor het eerst een bezoekje aan de MINT fair op de Modefabriek, de modevakbeurs in de RAI.

Een week geleden stond de RAI weer in het teken van de Modefabriek Twee keer per jaar, tegelijkertijd met Amsterdam Fashion Week, presenteren hier allerlei, vooral Nederlandse, merken zichzelf op deze modevakbeurs. Op zich ben ik niet zo geïnteresseerd in vakbeurzen (ze zijn gericht op b2b: zakelijke connecties en inkopers), maar wat ik wél interessant vind, is dat de Modefabriek sinds vijf jaar een heel cool duurzaam modezusje heeft. MINT, welteverstaan. En ik mocht er onlangs een kijkje nemen. Whoohoo!

MINT fair is 5,5 jaar geleden opgericht door de awesome Marieke Eyskoot, de grootste voorvechter van duurzame mode in Nederland en één van mijn grote inspiratiebronnen op dit gebied. Ze heeft er destijds hard voor gestreden om MINT voor elkaar te boksen. En dat is méér dan gelukt: inmiddels is MINT alweer 11 succesvolle edities oud en heeft het al vele duurzame modemerken op de kaart gezet. In deze presenteerden 29 merken (bekijk de volledige merkenlijst in dit artikel op Laura en James) hun nieuwste collecties aan het grote (vak)publiek. En ondanks dat ik niet per se onder de doelgroep val, nam ik er een kijkje. Een heel kort kijkje, moet ik zeggen, en – typisch Sara – met een lege camera. Of course. De beleving laat in dit artikel helaas een beetje te wensen over, je moet het slechts doen met woord. Mede daarom heb ik getwijfeld om erover te schrijven, maar ik wil MINT toch even een podium geven – dat verdient het – en er mijn mening over geven. Open en eerlijk!

 

IMG_1180_1500

EEN TRIGGERENDE ENTREE

Als ik arriveer bij de RAI (lekker op het fietsje!), heb ik er zin in. Ik heb namelijk geen idee wat ik moet verwachten. Om bij MINT te komen, moet ik een stuk door de Modefabriek lopen en daar krijg ik veel mee van andere merken. Ik merk dat ik vanuit een automatisme meteen mijn branding bril opzet en die gaat ook niet meer af tot ik weer buiten ben. Terwijl ik tijdens het lopen om me heen kijk, bedenk ik me dat ik alle stands en merken (over het algemeen) vrij hetzelfde eruit vind zien. Ik zie kleding op rekken hangen, hier en daar een lookbookfoto, wat mooie stoeltjes of planten als decoratie en wat salesmensen. Ik merk dat de stands niet zoveel met me doen; doordat de focus ligt op kleding-op-hangertjes en er verder weinig beleving aan is toegevoegd, is dat ook het enige waar ik naar kijk. Wie het merk is, waar het voor staat en wat de gedachte is geweest achter de collectie (wat het voor mij van nog meer waarde zou maken), mist vaak. Ik merk dat mijn branding hartje de behoefte heeft aan meer merkeigenheid – een visie, een verhaal. Over ambacht, vakmanschap, speciale stoffen en materialen, de invloed van *puntjepuntje* in de uitsnedes en de vormkeuzes. Desnoods iets oppervlakkigers als “het leven is een feestje, dress crazy!”, kan mij het schelen. Iets waardoor ik (los van de kleding, die tussen merken soms erg op elkaar kan lijken) als inkoper zou denken: “Fúck, dat merk is gaaf, dat moet ik in mijn winkel hebben!”

Dan kom ik aan bij MINT. Het door witte buizenstelsels afgezette gedeelte valt niet te missen en het spreekt me enorm aan. Het voelt echt als een eigen wereldje, een plek waar iets speciaals gebeurt. Nice! Op het toegangsbord staat “MINT Department Show, B2B, B2C”. Ik bedenk me dat ik iets wil lezen over de visie van MINT. Iets van “MINT. fair, sustainable and AWESOME”, ofzo (niet dat dat het moet zijn, maar iets dat richting geeft aan wat er te zien valt). Maar het totaalplaatje triggert me. Ik loop rond langs de stands van verschillende merken en ik word blij van al het moois. Ik vind het fantastisch om te zien dat duurzame en eerlijke modemerken tegenwoordig qua coolfactor bijna niet meer te onderscheiden zijn van ‘reguliere’ modemerken. Het imago van deze nichemarkt maakt enorme stappen en is ook steeds populairder onder niet-duurzame modefans. Dat vind ik zo gaaf om te zien! Deze coolfactor zie ik ook echt terug op MINT, voor mijn gevoel ligt er zelfs de focus op. Alles zag er werkelijk uit om door een ringetje te halen en, sterker nog, ik vond het MINT-gedeelte zelfs visueel aantrekkelijker dan veel andere plekken op de Modefabriek. Een fantastische prestatie van Marieke Eyskoot en haar team, mijn complimenten!

MOOIE MERKEN KIJKEN

Ik heb veel mooie items gezien. In het kort mijn favoriete merken: we kunnen in ieder geval in onze handjes klappen bij de mooie, organic basic collecties van Yunit en Miss Green. Ik was blij verrast door het nieuwe Rhumaa, dat Afrikaanse designers een podium geeft. Prachtige luxe stoffen en vooral erg mooie jasjes, die het merk tot een waardig high-fashion brand maken (met bijbehorend prijskaartje, maar ik denk dat dit nieuwe merk groot gaat worden)! Organic parfummerk Abel, dat ik nog niet kende, presenteerde zijn heerlijke geuren. Wintervacht vind ik echt heel cool. Het Nederlandse merk maakt warme, kleurrijke (deken)jassen en accessoires van tweedehands wollen items. Superzacht en superdik; heerlijk. De tassen van  O My Bag waren voor mijn gevoel vooral modellen die ik al kende, maar het kan zijn dat ik het fout had. Nieuw of niet; ze blijven prachtig en ze zagen er stuk voor stuk écht heel kwalitatief uit, en allemaal waren ze van superdik, stevig leer gemaakt. Just how I like it! Ook ontdekte ik op MINT de Duitse Anne Gorke, die echt statements maakt met haar kleding (zie hier de mooie Thekla Reuten met een trui van Anne, die ze scoorde bij MINT!). Tsja…. en dan was er natuurlijk het coole Afriek, met herkenbare items van de meest uitgesproken, nieuwe Afrikaanse prints. Ooit moet ik ook zo’n mooi stuk in mijn bezit hebben… Love it 🙂

OVERALL: HOE MERKEN ZICH PRESENTEREN

Overall werd ik blij van MINT, en dan vooral omdat deze merken bewijzen dat eco en fair héél goed samen kunnen gaan met een moderne, uitgesproken stijl en helemaal niet onderdoen voor reguliere merken. Sterker nog, wat mij betreft hebben ze zelfs een extra ‘plus’: hun mooie verhaal, hun nóg bewustere keuzes voor bepaalde materialen, samenwerkingen, werkwijzen en technieken. En ik merkte dat ik die mooie verhalen, die het hart van het merk en daarmee de werkelijke eigenheid vertegenwoordigen, een beetje miste. De focus lag voor mijn gevoel bij veel merken nog op het cool of high-end maken van het product. Begrijpelijk, hoor. Alle producten waren netjes uitgestald op tafels en mooie rekken, met hier en daar een foto of een zinnetje erbij. Voor mij ligt de onderscheidende kracht van merken op MINT niet alleen in de mooie producten. Júist ook in het hart en het verhaal! En dat verdient wat mij betreft dan ook nog meer een podium. Er staan mensen om het mooie verhaal te vertellen en je merkt dat iedereen er vol passie staat. Dat vind ik mooi om te zien, maar ik wil het verhaal voelen in álles.

Is je collectie helemaal organic? Laat niet alleen je medewerkers erover vertellen, maar laat het ook in je beleving zien (ook visueel, bij je stand). Gebruik je een speciale stof? Laat het (uitvergroot?) zien, of, als je weinig ruimte hebt, in een stoffenboek of collage! En voelen! Zit er een speciale gedachte achter je collectie? Deel het! Al is het maar met een tekst bij een foto; ook kleine dingen kunnen bijdragen aan een meer eigen, waardevolle merkbeleving. Is het voortgekomen uit een samenwerking met jonge, Afrikaanse ontwerpers? Laat ze zien, deel hun verhalen! Met een video, of gewoon simpel met een foto. Misschien wel in het neklabel. Als je weet hoe erover is nagedacht, als je weet waarom de stof zo speciaal is, of wie het heeft gemaakt,krijgt het product nóg meer (toegevoegde) waarde. Ik zou dit graag nog wat meer naar voren willen zien komen, omdat ik oprecht geloof dat hier voor de duurzame modewereld een grote kans ligt ten opzichte van reguliere modemerken, die (ik ga het nu bewust heel plat slaan – ik weet ook wel dat het niet zo zwart-wit is) ‘gewoon mooie’ producten verkopen. Nu snap ik dat de ruimte heel beperkt is. Maar mijn tip aan duurzame modemerken zou zijn: probeer de plek díe je hebt, nog meer eigen te maken. Ik bedoel dit overigens niet als kritiek, maar als goedbedoelde gedachten van een betrokken liefhebber 🙂

En toen stond ik weer buiten. Vol gedachten en indrukken. Ik ben zo blij dat het event er is. Ik vind het van zo’n toegevoegde waarde – ook perswaarde om duurzame mode op de kaart te zetten. Ik gun MINT zo de bekendheid, de aandacht en daarmee groei (en stiekem hoop ik dat het de komende jaren beetje bij beetje de hele Modefabriek gaat overnemen!). Nog meer mooie, eerlijke, duurzame merken, die niet alleen hun prachtige producten, maar hopelijk ook nóg meer hun mooie verhalen gaan delen. Want dat zijn ze waard! Bedankt, MINT!

 

Matt & Nat S/S '17 shoe collection

Overigens was dit niet op MINT, maar deze A-W-E-S-O-M-E items ben ik ook tegengekomen op de Modefabriek: de S/S ’17 collectie van Matt & Nat. Ik durf te wedden dat het hartje van elke zuurstokliefhebber nu keihard aan het kloppen is… of niet dan? Dat muiltje! Pfoe! Foto credits: de Instagram van Elle NL

______

De beste sustainable fashion inspiratie in je inbox?

Schrijf je in voor de gratis WSS newsletter en ontvang elke twee weken het laatste nieuws uit de duurzame modewereld, inspirerende merken, kritische blikken op de kledingindustrie, brand guides, kortingscodes en ander moois. Gewoon lekker makkelijk in je mailbox 🙂