Brands, Thoughts

New year, new life, new sustainable job :)

Misschien heb je het al eerder gelezen, misschien heb je het gemist: 2019 begint voor mij meteen intens én leuk, ik heb namelijk een nieuwe baan in de duurzame modewereld.

Deze maand ben ik namelijk begonnen als de nieuwe Marketing Manager van Kuyichi, een Nederlands denim brand dat je misschien wel kent. Dúúrzaam denim brand, welteverstaan, want alles dat je bij Kuyichi vindt is gemaakt van duurzame materialen en onder eerlijke arbeidsomstandigheden geproduceerd. De prijs is vrij toegankelijk voor een duurzaam merk en Kuyichi is sindskort zelfs grotendeels PETA approved vegan; zo worden de patches op de jeans gemaakt van jacron, een gedrukte papiersoort. Ik heb heel veel zin om zo’n mooi merken te helpen groeien.

Het is een hele bewuste keuze geweest. Hiervoor heb ik 6,5 jaar als merkstrateeg gewerkt bij Matters Most (vroeger Brand Republic), een branding agency in Amsterdam. Ik heb er alles over branding, behoeftes en positioneren geleerd en vele merken mogen helpen aan een nieuwe merkstrategie. Heel mooi werk, het is wat ik het liefste doe. Door de jaren heen merkte ik echter dat ik steeds idealistischer en daarin stelliger werd. Ook groeide ik steeds meer naar de modewereld toe; een wereld die dicht bij mijn hart ligt en waar nog veel te doen is als het gaat om duurzaamheid. Bovendien werkte ik altijd in verschillende losse projecten en moest ik altijd na een tijdje mijn ‘kindje’ weer loslaten, waarna anderen mijn plan gingen uitvoeren – en niet altijd zoals ik het voor ogen had. Ik wilde het zelf doen, en mijn creativiteit daar meer in kwijt kunnen. Dat kon ik al in When Sara Smiles, maar in mijn nieuwe baan kan ik alles doen wat ik interessant vind: de modewereld verduurzamen, een merk bouwen waar ik achter sta en potentie in zie en zowel mijn strategische kant als mijn creatieve tot uiting laten komen. En dat alles in een super idealistisch team. Zin in!

Ik ga bij Kuyichi de positionering, merk- en communicatiestrategie ontwikkelen, campagnes en samenwerkingen opzetten, styling doen, aan media en content werken (en niet alles zelf uitvoeren, hoor :))…  kortom: het merk bouwen. In de paar dagen dat ik er zit, heb ik al veel geleerd over de technische kant achter onze kleding, duurzaamheid, het (dus blijkbaar super complexe) productieproces en hoe uitdagend het is om met alle verschillende schuifjes (duurzaamheid, materialen, productie, snelheid, fit, prijs, you name it) de goede keuze te maken. Ik moet zeggen dat ik het merk van tevoren nog helemaal niet zo goed kende. Qua doelgroep overlappen we tenslotte slechts een beetje; de mijne is jonger. Maar inmiddels heb ik al een aantal stijlen ontdekt die ik heel mooi vind (zie de foto’s hieronder – misschien komen sommige schoenen je wel bekend voor… ;)). Én ik weet dat er een paar aan komen waar mijn duurzame modehart blij van wordt!

“Oké, good for you, maar wat betekent dat voor When Sara Smiles? Wordt dit vanaf nu dan één groot promoplatform?” Oh, ábsoluut niet. Mijn nieuwe baan (die overigens niet fulltime is) zal When Sara Smiles niet – of vrijwel niet – beïnvloeden. Ik blijf hier doen wat ik doe, ik blijf volledig onafhankelijk en ik blijf over alle mooie merken schrijven. Voor jullie verandert er dus niks. Natuurlijk zou het kunnen dat je vanaf nu in mijn outfits wel eens een product van Kuyichi tegenkomt, want hé, waar je mee omgaat, word je mee besmet 😉 Of dat ik op mijn Instagram stories wat vaker iets over mijn werk deel. Maar weet wel dat ik altijd blijf dragen wat ik wil en dat dit geen onderdeel is (en nooit zal zijn) van een merkstrategie. Eigenlijk vind ik het belachelijk dat ik mezelf nu van tevoren aan het verantwoorden ben, maar ik weet hoeveel waarde jullie – terecht! – hechten aan mijn oprechtheid en ik vind het belangrijk dat jullie weten hoe ik in elkaar steek.

Dus ja, hou Kuyichi de komende tijd in de gaten, waarschijnlijk ga je wel iets merken van mijn invloed (zoals je hier misschien al een tikkie ziet in de styling van deze jeans) 🙂 En mocht je met betrekking tot het merk nog tips of behoeftes hebben, laat het me vooral weten!

Liefs!
Sara

 

 

 

Amy booycut jeans (light vintage)   |   Kuyichi   |   € 100
Amy booycut jeans (herbal blue)   |   Kuyichi   |   € 100

 

 

Carey skinny jeans (back 2 black)   |   Kuyichi   |   € 100
Carey skinny jeans (royal blue)   |   Kuyichi   |   € 110

 


 

Fotocredits:
Alle afbeeldingen bij dit artikel zijn afkomstig van en eigendom van Kuyichi.

1 Comments

  • Heel succes maar vooral ook veel plezier met je nieuwe baan, súper tof!!

    Beantwoorden

Write a comment