Inspiration

Waarom ik NPO’s ‘Genaaid’ zo’n belangrijk programma vind (+ meer kijktips over de mode-industrie!)

Niks te doen tijdens de gure herfstavonden? Of kun je wel wat fair fashion motivatie gebruiken? Hoe dan ook; ik heb een geweldige kijktip voor je! Sinds afgelopen woensdag kun je een nieuw programma zien op NPO3: Genaaid. In het programma worden vijf beginnende mode-ontwerpers gevraagd om een duurzame collectie te ontwikkelen. Awesome, natuurlijk! Maar om een duurzame collectie te maken, moet je natuurlijk wel weten wat duurzame kleding inhoudt. En óók wat dan niet-duurzame kleding is. Daarvoor reizen ze met presentatrice Jennifer Hoffman naar Myanmar, waar ze aan den lijve ondervinden hoe kledingwerkers in de fast fashionindustrie werken en wonen. En dat is schokkend; onveilige werkomstandigheden, de meest saaie taken, extreme werkuren, omringd door chemicaliën en een krotje (als je geluk hebt) als thuis, met een klein, plat matje om op te slapen.

Ik heb nog maar één aflevering gezien, maar je ziet nu al wat deze ervaring met de jongeren doet. Ze zijn geschokt. Vanuit hun veilige westerse consumeerbubbel hebben ze geen idee hoe hun kleding eigenlijk wordt gemaakt. “Méér, goedkoper, sneller” is hun credo en hoe dat wordt gemaakt, zal hen een worst wezen. Het is een heftige en interessante confrontatie dat zorgt voor interessante televisie.

 

Waarom heeft Genaaid zo’n ijzersterk format?

Ik ben ontzettend blij dat dit programma wordt gemaakt en ik denk dat het vele ogen gaat openen. Zelf is een soortgelijk programma drie jaar geleden de aanleiding geweest dat ík ben overgestapt op conscious fashion (samen met de documentaire The True Cost). Ik kwam online de Noorse docuserie Sweat Shop tegen, een show met exact hetzelfde format. Ik weet nog dat ik in shock was. En vooral dat ik mezelf enorm kon identificeren met de jongeren in het programma. Ik was ook zo’n modemeisje dat altijd zo veel en zo goedkoop mogelijk kocht. Toen ik via het programma (en dus eigenlijk door mijn eigen ogen) zag hoe het er wérkelijk aan toe ging, voelde ik me dom; een kop-in-het-zand-steker. Ineens zag ik direct aan wat voor systeem mijn aankopen bijdroegen. Ik zag vrouwen als mezelf, die onder verschrikkelijke omstandigheden werken en wonen en die – in tegenstelling tot mezelf – geen kans op een mooie toekomst in vrijheid hebben. Ze zitten vast in een onveilig en ongezond systeem waarin ze geen kant op kunnen, hun gezondheid aantasten en met keihard werken slechts net genoeg verdienen om bijna op blote voeten te overleven. Dat vond ik heftig. Het ís ook heftig. Juist doordat we de mode-industrie vanuit het perspectief van fast fashionliefhebbers en grootconsumeerders beleven, zorgt ervoor dat dit programma de juiste snaar raakt. Kijken, dus! Genaaid is elke woensdagavond te zien op NPO3, om 20:25. En online kun je het hier terugkijken.

 


 

Nog meer inspirerende kijktips over de wereld achter de mode-industrie:

 

 

The True cost

Dit is echt beginnersdocu nummer één. Heb je hem nog niet gezien? Bekijk deze documentaire dan op Netflix. Hij bevat alles wat je wilt weten over de wereld die schuilgaat achter onze kleding, de immense impact die het heeft op zowel de planeet als het leven van anderen en vooral het heftige verhaal van een Indiase kledingwerkster maakte heel veel indruk op me. Meer weten over deze docu: hier schreef ik er meer over!

 

 

 

Stacey Dooley Investigates: Fashions Dirty Secrets

Een andere documentaire die onlangs te zien was op NPO3 is Fashions Dirty Secrets, door de Britse (en toffe!) Stacey Dooley. Ze gaat in op ons consumentenperspectief en laat zien hoe groot de bedreiging van onze consumeerkeuzes wérkelijk is op de planeet. En die is ENORM, wat wordt geïllustreerd door een compleet opgedroogde ‘zee’, die verloren is gegaan door katoenplantages. Indrukwekkend en een inspirerende docu! Fashions Dirty Secrets is online terug te kijken op NPO3 (hier).

 

 

 

Sweat Shop – Deadly Fashion

Ben je nu toch wel benieuwd geraakt naar Sweat Shop, de Noorse docuserie (2014) die erg lijkt op Genaaid. Ik hoef je niet veel uit te leggen over het format, dat is namelijk exact hetzelfde. Op Youtube (hier) kun je de verkorte versie bekijken, die 50 minuten duurt. Inclusief engelse ondertiteling. Aanrader! En wil je meer over deze serie lezen voordat je gaat kijken? Één van mijn eerste artikelen ooit ging over deze serie 🙂 Je leest het hier!

 

 

 

The Positive Chain of Change

Influencer, creative en filmmaker Chanel Trapman (ook wel bekend als Mumster en @ccchanelll op Instagram) maakte dit jaar een documentaire over de gevolgen van de mode-industrie én de nieuwe generatie pioniers die momenteel keihard bezig is om de modewereld te verduurzamen. Ik was een paar weken geleden bij de officiële premiere en ik vind het ontzettend goed dat er ook juist een Nederlandse documentaire is over dit onderwerp, wat het nog toegankelijker maakt. Aanrader! The Positive Chain of Change is helaas (nog) niet online te kijken, maar Chanel organiseert momenteel door het hele lang screenings. Kijk hier waar de docu draait.

 

 

 

Mini My Life

In deze 6-delige serie van &C en Bedrock Magazine proberen ondernemer @ninapierson en influencer @nicolehuisman hun garderobe te minimaliseren én erachter te komen wat er schuilgaat achter hun koopdrang. Erg herkenbaar en daarom heel interessant! Al moet ik zeggen dat ik niet weet hoe het deze dames is vergaan ná het maken van deze docuserie… Ik heb nog niet veel minimalisme teruggezien. Maar dat maakt het niet minder interessant voor jezélf om te kijken.

Bekijk:
Aflevering 1
Aflevering 2
Aflevering 3
Aflevering 4
Aflevering 5
Aflevering 6

 

2 Comments

  • Ik miste het helaas op het moment van uitzenden en moet het nog steeds even terugkijken. Vind het namelijk ook geweldig dat dit op tv kwam/komt! Thanks voor de reminder 🙂

    Beantwoorden
  • Ga ik kijken! Thanks voor de tip! Even iets heel anders nav je instagram post over de acne boots/&other stories.. de &other stories laarsjes staan nu in het zwart in maat 40 op UW! Dacht misschien wil je het wel weten!:)

    Beantwoorden

Write a comment