De meeste mensen zullen Toms wel kennen. Het merk staat bekend om de karakteristieke, eenvoudige stoffen schoentjes en het ‘One For One’ businessmodel. Een sympathiek merk, dat elke dag keihard aan zijn idealen werkt. En een merk waar ik veel bewondering voor heb.
Toms werd in 2006 opgericht om (via schoenen) verschil te maken voor mensen in nood
Toms werd in 2006 opgericht door Blake Mycoski, een Amerikaanse twintiger die op reis in Argentinië veel straatkinderen zonder schoenen tegenkwam. Dat raakte hem en hij wilde het probleem aanpakken. Hij zag kansen om de karakteristieke espadrille-achtige instapper waar elke Argentijn op liep (die later in de westerse wereld bekend zou worden als de typische Toms schoen) in Amerika te introduceren. Het idee erachter was het One For One businessmodel dat Toms nog steeds hanteert: met elk paar schoenen dat je koopt, doneert het merk ook een paar aan een kind in nood. Met de aankoop van je schoenen doneer je dus direct een paar aan iemand anders. En vanwege de nog steeds zeer betaalbare prijs en grote media-aandacht gingen de schoenen al snel als warme broodjes over te toonbank. Inmiddels is Toms enorm gegroeid. In 2013 is zelfs het hondermiljoenste (!!!) paar schoenen uitgedeeld; een prachtige mijlpaal!
Toms is idealistisch en werkt naast eerlijke arbeidsomstandigheden ook hard aan z’n milieu-impact
Toms is zo’n merk dat – ondanks de snelle en enorme groei – nog steeds trouw blijft aan zijn idealen. Zo gebruikt het merk veelal duurzame en veganistische materialen: natuurlijke hennep, biologisch katoen en gerecycled polyester. De schoenendozen bestaan voor 80% uit recycled afval en worden bedrukt met milieuvriendelijke soja-inkt.
Inmiddels is één van de grootste doelen van Toms het creëren van (gezonde en eerlijke) banen in landen die het moeilijk hebben. Daarom zijn er fabrieken gestart rondom dezelfde gebieden als waar de schoenen worden weggegeven. De fabrieken worden minimaal één keer per jaar bezocht en geïnspecteerd. Daarnaast verstrekt Toms microkredieten, water, kraampakketten en gezondheidseducatie- en middelen.
Check de collectie van Toms hier
https://www.youtube.com/watch?v=7MV3HWQHl1s
Black on black canvas classics | € 44,95
Zwarte suede classics met touwzool | € 69,95
Zwart gestreepte university classics | € 49,95
Cognac suede peeptoe alpargatas | € 69,95
Zwarte mesh classics | € 54,95
Zwarte suede peeptoe alpargatas | € 69,95
Zwarte crochet bella espadrilles | € 59,95
Lichtgrijze canvas classics | € 44,95
Zwarte bloemenprint stoffen peeptoe alpargatas | € 54,95
Hoewel Toms bekend staat om zijn schoenen, is dat allang niet meer alles dat het merk aanbiedt. Het One For One-principe is doorgetrokken naar een andere productgroep: zonnebrillen. Met de aankoop van een zonnebril zorg je ervoor dat iemand in nood een volledig oogonderzoek kan krijgen van medische professionals, gevolgd door de behandeling die nodig is om het zicht te herstellen: een bril op sterkte, een zichtreddende operatie of een medische behandeling. Een fantastisch initiatief, dat inmiddels al 400.000 mensen aan beter zicht heeft geholpen. Meer hierover lezen? Kijk hier!
Traveller by Toms Bowery matte nude / ivory mirror | € 74,95
Luisa clear-black tortoise | € 119,95
Tortoise Chelsea havana | € 119,95
Traveler by Toms Florentin matzwart | € 74,95
Islander, tote van stro | € 109,95
Cinnamon suede Cosmopolitan shopper | € 149,95
Zwarte Utility canvas trekker rugzak | € 74,95
Naast mijn fijne suede Toms schoentjes, heb ik het vorig jaar op reis het boek van Blake Mycoski gelezen: ‘Start Something That Matters’. Hierin beschrijft hij hoe hij met niets, behalve een ideaal, Toms is begonnen. Echt een gevalletje ‘just do it’. Ik vond het inspirerend om te lezen hoe hij met een heel eenvoudig idee iets groots wist neer te zetten. En hoe hij het voor elkaar heeft gekregen om als jonge ondernemer zonder geld of middelen toe te bouwen naar een groot en betekenisvol merk, dat nog steeds net zo idealistisch is als aan het begin. Je vindt het boek o.a. op bol.com.