Een kledingruil organiseren doe je zo (supersimpel met deze tips!)
Kleding ruilen… niks voor mij, dacht ik altijd. Sinds ik aan m’n duurzame modereis begin was ik Team Weinig Kopen En Idealistische Merken Supporten. Ik kocht alleen items waar ik écht lang en goed over had nagedacht – op vintage na, dan – en mooie afdankertjes verkocht ik weer. Maar toen ging ik m’n No Buy Challenge in. M’n partner in crime en ruilkoningin @mariekepauline opperde om als afsluiter een kledingruil te organiseren. Het concept paste natuurlijk perfect bij de challenge, het was een manier om deelnemers éindelijk eens ‘in het echt’ te ontmoeten en blijkbaar was het ook nog heel leuk. Vooruit dan maar. M’n vuurdoop. Had ik me even verkeken 😉
Vorige week deed ik dan eindelijk mee aan m’n allereerste kledingruil, de grote The No Buy Challenge Swap Party. De voorbereiding bleek al hartstikke leuk: kritische door m’n kast heen gaan om items te selecteren die ik echt een mooi nieuw leven bij iemand anders gun. Maar ook de kledingruil zélf was hartstikke leuk. Ik ontmoette veel enthousiaste WSS-lezers. Ik zag hoe blij mensen waren met mijn oude schatten en hoe goed alles hen stond. En als klap op de vuurpijl liep ik ook nog naar buiten met wel zes mooie nieuwe schatten. Het leukst: ik had m’n dopamineshot van een nieuwe aanwinst te pakken zonder ook maar één cent uit te geven. Het moge duidelijk zijn: ik ben dus om. En jij straks ook. Want ik ga je in een notendop vertellen wat de voordelen van een kledingruil zijn én hoe je er één opzet.
Een kledingruil (a.k.a. swap party) organiseren is een geweldige manier om:
1. Je (nog mooie) afdankertjes een goed nieuw leven te geven.
2. Gratis je kast te vullen met mooie nieuwe items.
3. Kleding als waardevoller te zien door contact te hebben met de vorige eigenaar en die liefde en verhalen over een kledingstuk te horen.
4. Creatiever naar kleding te kijken. Zoals Chiara Spruit (@indiaaninjekast) altijd zegt: “Zie kleding als een lap stof en ontdek ineens veel meer mogelijkheden”.
Hoe werkt het en wat moet je regelen?
Het idee is simpel: alle deelnemers nemen een tas met kleding mee om te ruilen. Je stalt alles uit, ‘shopt’ in elkaars kleding en loopt de deur weer uit met een tas vol nieuwe kleding. De uitwerking is net zo simpel, al is het goed om een aantal ‘regels’ op te stellen die ervoor zorgen dat alles eerlijk verloopt:
1. Zorg voor een minimum en eventueel ook een maximum aan kledingstukken (bijvoorbeeld minimaal 8 en maximaal 15 stuks). Zo voorkom je dat de één slechts één item meeneemt en iemand anders 30. Als je de hoeveelheid een beetje reguleert, valt er voor iedereen genoeg te kiezen en heb je een mooie collectie staan.
2. Ben je met een grotere groep? Werk dan met een puntensysteem en/of tokens om ervoor te zorgen dat iedereen evenveel items mee naar huis neemt als-ie heeft meegebracht. Van @swops_nl leerde ik dat je ook met een extra puntensysteem kunt werken voor de waarde van kleding: je ontvangt 1 punt voor elk fast fashionkledingstuk dat je inlevert en 2 punten voor high end merken, duurzame merken en mooie vintage. Zo voorkom je dat de ‘waarde’ die deelnemers uit de kledingruil halen, scheef lopen.
3. Bepaal van tevoren duidelijk welke kledingcategorieën je mee laat doen. Zo kun je ervoor kiezen om alleen kleding, tassen en schoenen (komt wel wat nauwer qua maat) te ruilen, maar ook om accessoires en sieraden mee te laten doen.
4. Stel regels op over de kwaliteit. Zorg dat mensen items meenemen die ze ook trots aan een vriend(in) zouden geven. Weiger kleding met gaten, vodjes en bijvoorbeeld écht slechte kleding van Primark en communiceer daar van tevoren duidelijk over.
5. Vertel alle deelnemers dat kleding in nette staat en vlek-/geurvrij moet zijn.
6. Extra tip: breng zoveel mogelijk mensen bij elkaar die qua stijl op elkaar lijken. Zo weet je zeker dat iedereen met genoeg moois naar buiten loopt. Je zou dit ook op het gebied van maten kunnen doen.
Wil je een grotere kledingruil organiseren?
Dan is er ook een strakkere organisatie nodig. Bij de Swap Party van The No Buy Challenge was ik heel blij dat Marieke en Leona van @swopsnl precies wisten hoe dit organisatorisch werkte, anders was het een stuk chaotischer verlopen. Een aantal organisatorische tips:
• Zorg voor kledingrekken of een plek die deze beschikbaar heeft (alles op de grond leggen wordt een totale overzichtloze chaos).
• Creëer aan de voorkant een aanneembalie waar één van de organisatoren (of twee) de deelnemers verwelkomt en de kleding aanneemt en checkt op netheid en kwaliteit.
• Zet hier een grote tafel achter, waar iemand anders de kleding eventueel in categorieën (1 of 2 punten) indeelt en in twee stapels verdeelt.
• Zorg ervoor dat een vast iemand de kleding ophangt aan de rekken.
• Je kunt in shifts werken om de werkdruk en collectiekwaliteit te verdelen, of één groot blok reserveren waarbij mensen op elk moment aan mogen komen.
Heel veel plezier!
Fotocredits:
Angela de Vlaming, duurzame fotograaf en een aanrader om mee te werken 🙂
Gefotografeerd bij Lena Library, een geweldige kledingbibliotheek in Amsterdam.