Hoe duurzaam is Fabienne Chapot?
Super kleurrijk, vrolijk, toegankelijk en unieke prints – niet zo gek dat Fabienne Chapot mateloos populair is. Het Nederlandse kledinglabel ligt bij zo ongeveer elke retailer die ertoe doet en de Nederlandse vrouw loopt ermee weg. Het succesverhaal van de gelijknamige founder, dat gaat over dicht bij jezelf blijven en doorzetten, wordt door veel media gedeeld. Maar zit het met de idealen van het merk? Niet alleen ik was benieuwd; uit een Instagram poll bleek dat jullie ook ontzettend benieuwd waren: hoe duurzaam is Fabienne Chapot? Ik zocht het voor je uit.
Hoe ik merken op duurzaamheid check
Als ik een merk analyseer, gebruik ik altijd de eigen media (website/webshop/social media) als basis. Die geven tenslotte de belevingswereld van een bedrijf weer, en je kunt er alles op kwijt dat je belangrijk vindt. Dat laatste vertel ik je bewust, want ik vind het de verantwoordelijkheid van merken om consumenten eerlijk en volledig te informeren over hun werkwijze. Op basis daarvan kunnen wij goed beslissen of we het merk willen supporten. Als iets niet op de website wordt vermeld, betekent dit óf dat het merk dit niet belangrijk vindt, óf dat het deze info niet wil delen, óf denkt dat klanten het niet interessant vinden (wat me sterk lijkt). Zo simpel is het.
Als ik informatie mis, mail ik het merk altijd voor verduidelijking. Het soort antwoord dat ik krijg – uitgebreid en diepgaand of juist afwimpelend – zegt veel over het bedrijf. Natuurlijk kun je net de verkeerde medewerker treffen. Maar weet ook: een écht idealistisch bedrijf zorgt ervoor dat communicatiemedewerkers alles weten over hun duurzame keuzes. Of ze sturen je door naar iemand die hier wél goed antwoord op kan geven.
Tot slot Google ik het bedrijf en kijk ik of er (recente) nieuws- of blogartikelen verschijnen die hen noemen. Dat neem ik allemaal mee. Ook check ik regelmatig de Good On You app. Je vindt de rating van Fabienne Chapot (Juli 2021) hier.
Wat is duurzaamheid?
Goed om te beseffen: duurzaamheid bestaat uit veel verschillende facetten. Het gaat om materiaalgebruik (waar je het meest over lees), maar ook over arbeidsomstandigheden. Over de manier waarop je je collecties ontwerpt en hoe je met modeseizoenen, sale en overproductie omgaat. Over je transportwijzen en over verpakkingen. Over kwaliteit en tijdloosheid. In mijn analyses probeer ik al deze gebieden aan te stippen.
De Sustainability page
Net als altijd start ik mijn onderzoek naar Fabienne Chapot op de website. Op de homepage zie ik zo gauw niets over duurzaamheid. Dat zegt niks, weet ik inmiddels, want veel bedrijven die (nog) bekend staan als duurzaam vinden het ongemakkelijk vinden om duurzaamheid op de voorgrond te zetten. In het menu zie ik het kopje ‘World of FC’. Het lijkt me logisch dat hier iets over duurzaamheid vermeld staat, maar op deze pagina wordt voornamelijk gedeeld over printontwikkeling, style edits en andere behind the scenes. Gelukkig, in het footermenu zie ik het kopje Sustainability. De binnenkomer van de Sustainability page zegt:
“De mode industrie waarin we opereren heeft een enorme impact op het milieu. We willen onze verantwoordelijkheid nemen en het beter gaan doen. We geloven dat elke stap in de goede richting telt, zolang er vooruitgang is. Op deze pagina houden we je graag op de hoogte van al onze verbeteringen op het gebied van duurzaamheid. Meer informatie over duurzaamheid vind je in het Sustainability Report. (…) Duurzaamheid staat hoog op onze agenda.”
De link naar het Sustainability Report werkt niet. Hij leidt naar de ‘factory overview’: de lijst van suppliers waarmee Fabienne Chapot samenwerkt. Ook interessant, maar natuurlijk niet wat ik zoek. Ik stuur een mailtje en krijg bericht terug dat de link het daar wel doet. Dat is gek, want ik had het meerdere keren geprobeerd. Ik probeer het weer en inderdaad, de link werkt. Een dag later – tot aan het schrijven van dit artikel – kom ik weer uit op de factory overview.
Hoe dan ook, het Sustainability Report 2020 is eindelijk in mijn handen. Ik vind het jammer dat er in juli 2022 nog steeds geen 2021-versie is, en er ook niet wordt gecommuniceerd dat deze eraan komt. Ik baseer mijn huidige blik dus grotendeels op het 2020-rapport. Met die info moet ik – en dus ook FC – het dan maar doen 🙂
Wat doet Fabienne Chapot op het gebied van materialen?
Op de Sustainability pagina lees ik dat Fabienne Chapot gebruik maakt van biologisch katoen. Dat klinkt alsof al het gebruikte katoen van biologische oorsprong is. Maar als ik op de productpagina’s kijk, staat bij de materiaalspecificaties van alle katoenen items slechts ‘katoen’ (wat suggereert dat het om ‘regulier’ katoen gaat). Ik mail FC met de vraag hoe het zit. Ik krijg als antwoord dat niet al het katoen dat wordt gebruikt organic is, al is dit wel het streven. Ik word verwezen naar het Sustainability Report en zie dat in 2020, 11,6% van al het gebruikte katoen GOTS gecertificeerd biologisch was. En dat het FC’s streven is om in 2025 alleen maar biokatoen te gebruiken. Dat er op de Sustainability pagina alleen over biologisch katoen wordt gepraat en de productpagina’s het tegenovergestelde suggereren, vind ik verwarrend. En zelfs een beetje greenwashing (op de Sustainability pagina). En het lijkt me niet moeilijk om inmiddels te weten wat het 2021-percentage was. Jammer dat dit nergens te vinden is, nu weet ik niet of er verbetering was.
Voor zover ik zie, veel synthetische stoffen
Fabienne Chapot gebruikt helaas veel synthetische stoffen. Zo’n 40% van het totale materiaalgebruik komt uit (standaard) viscose. Inmiddels stappen steeds meer merken over op de duurzamere variant hiervan: EcoVero. Ook Fabienne Chapot is hiermee bezig, maar het aandeel was in 2020 klein: slechts 2%. In het Report staat de ambitie om dit in 2021 te verhogen naar 15%, wat ik nog steeds erg weinig vind. Ook anno 2022 zie ik op veel productpagina’s ‘viscose’ staan als basismateriaal. Het voelt alsof Fabienne Chapot te weinig doet om dit te verduurzamen.
Fabienne gebruikt ook vrij veel polyester, al was in 2020 63,8% hiervan gerecycled (PET, in samenwerking met Waste2Wear. Wat goed is!). Toch lees ik op de productpagina’s alleen maar ‘polyester’ en dat werkt verwarrend. Koop je nu een item van virgin of gerecycled polyester? Dit moet duidelijk gecommuniceerd worden. Nu lijkt het alsof alles ‘nieuw’ is. Dat werkt niet in het voordeel van mijn oordeel 🙂
Fabienne Chapot gebruikt ook wat betere materialen als Tencel en linnen in de collecties, maar het gaat echt om minimale percentages. Dat valt me enorm tegen; op materiaalgebied krijg ik nog geen duurzame indruk. Ik zie een merk dat net zoveel verbeterstappen zet als fast fashion merken en dat vind ik te weinig. Al ben ik blij dat de wolmix in de pullovers wordt gebreid met gecertificeerde mulesing-vrije garen (al is het niet biologisch, volgens mij). En dat materialen als angora, dons en mohair gelukkig uit den boze zijn (maar eigenlijk vind ik dat anno 2022 niet meer dan logisch en vrijwel niemand gebruikt het meer).
Verder vind ik het jammer dat Fabienne Chapot nog zoveel materiaalblends gebruikt. Gelukkig zie ik ook veel monomaterialen zoals 100% katoen (wat goed te recyclen is), maar materiaalblends zijn met de huidige mogelijkheden niet te recyclen en dat betekent dat ze na gebruik vaak op de afvalberg belanden. Dat moet beter.
Verpakkingen en transport
Fabienne Chapot gebruikt altijd gerecyclede of FSC gecertificeerde verpakkingen (B2C). Transportmethodes zijn zoveel mogelijk via grondtransport (trein/vrachtwagen), al wordt ook per vliegtuig of schip verzonden. Verder staat hier helaas niks over gespecificeerd, dus ik weet niet wat dit betekent. Wat zijn de percentages? Welke afweging wordt gemaakt om voor een bepaald verzendmiddel te kiezen?
Wat Fabienne Chapot doet op het gebied van productontwikkeling
Voor zover ik kan zien, werkt Fabienne Chapot met het ‘traditionele’ bedrijfsmodel in de modewereld. Dat betekent dat er elk modeseizoen een nieuwe collectie wordt gelanceerd, en dat deze aan het einde van het seizoen in de uitverkoop gaat. Vanuit de duurzame wereld (en vanuit mij ;)) is er steeds meer kritiek op dit model. Het zorgt er niet alleen voor dat overproductie op de loer ligt (merken ‘moeten’ tenslotte van hun waar af na een paar maanden, in plaats van dat ze het blijven verkopen). Ook worden consumenten zo aangespoord om kleding lager op waarde te schatten, of om sneller iets te kopen omdat ze er minder lang over na kunnen denken. Óf ze wachten juist tot de sale en zijn niet meer bereid om een eerlijke prijs te betalen. Daarom stappen steeds meer merken over op een (deels) core collectie. Zoiets had ik stiekem ook van Fabienne Chapot verwacht. Toch gaan ook basic items gewoon mee in de sale, terwijl het seizoen erna weer soortgelijke items worden gelanceerd. Dat voelt dubbel. Toch moet ik zeggen dat ik Fabienne Chapot geen super trendy merk vind. De ontwerpen zijn tijdloos genoeg om qua design als duurzaam gezien te worden. Dat vind ik goed. Over de kwaliteit hoor ik verschillende verhalen. Zelf heb ik er geen ervaring mee, dus daar durf ik niks over te zeggen.
Wat Fabienne Chapot doet op het gebied van arbeidsomstandigheden
Fabienne Chapot werkt samen met 20 suppliers, waarmee het bedrijf enkel naar langetermijnrelaties zegt te streven. Voor een merk van toch wel flinke omvang vind ik dit een nette hoeveelheid. Ik weet dat ook duurzame kledingmerken vaak per productcategorie met een fabriek samenwerken die daarin gespecialiseerd in. Fabienne Chapot heeft op de website een lijst gepubliceerd met de (contact)gegevens van deze fabrieken, die transparantie is goed. De lijst laat ook zien dat met vrijwel alle fabrieken al een aantal jaar wordt samengewerkt. In 2018 tekende het merk het Convenant Duurzame Mode en Textiel, al bestaat het Convenant helaas niet meer sinds december 2021. Ik denk dat de lijst hieruit voortkomt.
Fabienne Chapot is BSCI member. BSCI is een initiatief van bedrijven die zich inzetten voor betere arbeidsomstandigheden in hun keten. Via BSCI worden fabrieken volgens deze methode ge-audit, waarmee sneller zicht komt op verbeterpunten etc. Het is goed dat Fabienne Chapot member is. Helemaal omdat het merk voornamelijk in high risk landen (zoals China en India) produceert en het dus extra belangrijk is om te weten hoe het eraan toe gaat in de fabrieken. Fabienne Chapot zegt altijd een follow up te doen op punten die uit fabrieksaudits komen. Dat betekent dat wanneer er misstanden plaatsvinden (wat altijd kan), er met de fabriek naar een oplossing wordt gezocht.
Het bedrijf werkt met een Code Of Conduct: een soort gedragscodedocument dat fabrieken voor de samenwerking moeten ondertekenen. Dat is goed, maar ik weet ook dat dit niks hoeft te zeggen over hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat op de werkvloer (ook fast fashion merken als Primark werken met zo’n Code Of Conduct). Daarnaast werkt Fabienne Chapot met een koopovereenkomst. Dit is “de garantie dat Fabienne Chapot haar leveranciers niet zodanig onder druk zeg dat ze gedwongen worden tot alternatieve productiemethoden.” Dat klinkt goed.
Risico’s in de productieketen
Fabienne Chapot lijkt goed zicht te hebben op de grootste risico’s in de productieketen. Grote risico’s in FC’s productieketen zijn overuren in China en dat fabrieken wel het minimumloon betalen maar niet een living wage (het salaris dat daadwerkelijk nodig is om rond te komen). Dat is natuurlijk kwalijk en niet bepaald wat wij zien als ‘eerlijke arbeidsomstandigheden’. Tegelijkertijd weet ik ook dat het in high risk productielanden niet gemakkelijk is. Fabrieken bepalen namelijk hoeveel loon er wordt uitbetaald en bij één fabriek produceren altijd meerdere (vele) kledingmerken tegelijk. Merk 1 kan wel meer willen betalen, maar als merk 2 t/m 30 dat niet doen, verandert er alsnog niks. Hoeveel Fabienne Chapot daadwerkelijk pusht tot verandering, is niet duidelijk.
In het Sustainability Report staat dat Fabienne Chapot streeft naar optimale transparantie in de productieketen (Tier 1/2/3) en vindt dat dit nog veel beter mag. Daar ben ik het mee eens. Ik heb een goed gevoel over het BSCI membership, maar durf nog niet te zeggen of Fabienne Chapot echt actief strijdt voor goede arbeidsomstandigheden (waarmee ik dus ook niet wil zeggen dat het níet zo is). Sorry, ik wilde dat ik hier duidelijker over kon zijn. Maar arbeidsomstandigheden zijn zo’n complex sub-onderwerp binnen duurzaamheid, het is gevaarlijk om daar heel stellig over te zijn als je er weinig vanaf weet.
Op socials wordt nergens over duurzaamheid gecommuniceerd
Tot zover de website. Waar ik ook benieuwd naar ben: wat zegt een merk dat duurzaamheid “heel hoog op de agenda heeft staan”, erover op social media? Zowel op Instagram als op Facebook lees ik helaas he-le-maal niks over duurzaamheid. Zó zonde! Je hoeft er niet dagelijks over te communiceren, maar het niveau van de gemiddelde Insta caption is oppervlakkig: “This set has the potential of becoming your new favourite summer look 🍀 Hurry to get your hands on this one! #FabienneChapot”. Ook wordt de consument zo niet geïnspireerd om bewuster te kopen en met kleding om te gaan. De huidige communicatie spreekt dus helaas tegen dat duurzaamheid “heel hoog op de agenda” zou staan. Dat doet helaas veel voor de geloofwaardigheid.
“Making steps towards becoming a more sustainable brand”
In het Sustainability Report omschrijft Fabienne Chapot haar reis als “making steps towards becoming a more sustainable brand”. Die voorzichtigheid komt overeen met mijn conclusie. Ik zie een merk dat stapjes de goede richting op zet, maar vooralsnog zie ik dezelfde stappen als het gemiddelde fast fashion merk. Voor zover ik mee krijg uit FC’s eigen communicatie, is dat lang niet genoeg. Materialen kunnen veel duurzamer en ook de communicatie over verduurzaming kan actiever en veel transparanter (neem een voorbeeld aan Ganni)! Ook vind ik de grote hoeveelheden sale niet duurzaam en zou ik graag willen zien dat collecties in ontwerp bewuster worden aangevlogen (what about een core collectie, of desnoods kleinere oplages die niet in de sale gaan, maar gewoon in de collectie blijven tot er geen vraag meer naar is?). Ik noem Fabienne Chapot op dit moment niet duurzaam en ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen van de komende tijd. Het merk stelde onlangs een nieuwe Head Of Sustainability aangesteld en dat kan voor een scherpere duurzaamheidskoers zorgen. To be continued…
__________
De foto’s bij dit artikel zijn afkomstig van en eigendom van Fabienne Chapot (website + Instagram).
Wil je me supporten of bedanken?
Om mijn platform gratis te houden, doe ik samenwerkingen met idealistische merken waar ik achter sta, en werk ik met donaties. Waardeer je mijn werk en wil je me supporten? Via deze Tikkie link kun je een symbolische koffie of lunch voor me kopen, waarmee je tijd koopt die ik in nieuwe artikelen kan steken. En áls je iets koopt, kan dat via één van mijn affiliatelinks. Dan ontvangt WSS een kleine commissie over het bestelbedrag. Ontzettend bedankt!
Tikkie link
(dankjewel!!)