Merkanalyses
Hoe duurzaam is Sézane?

Hoe duurzaam is Sézane?

Ze hebben 3,3 miljoen (!) volgers op Instagram, staan bekend om hun ultieme Parisien Chic stijl, vrouwelijke pasvormen en knitwear. Sézane (en Sézane’s mannenmerk Octobre) is ontzettend populair en ook ik ben ontzettend gecharmeerd van hun stijl. Maar hoe duurzaam is Sézane nou eigenlijk? Hoe presteren ze op o.a. het gebied van milieu-impact, arbeidsomstandigheden, kwaliteit en transparantie? Ik heb hun website onderzocht en ook persoonlijk contact met ze gehad om m’n vragen te stellen. Dit is wat ik vond.

 

Net als bij andere merken heb ik Sézane onderzocht door de eigen website te checken, evenals eventuele certificeringen en scores, rapporten en hoe ze in de media verschijnen. Ook heb ik persoonlijk contact gehad met Sézane voor verduidelijking. In dit artikel ben ik (net als altijd) 100% eerlijk en ik heb geprobeerd om zo objectief mogelijk te werk te gaan. Ik vond het niet makkelijk om Sézane te analyseren. Het is tenslotte een enorm merk en dat betekent dat er ook heel veel producten, materialen en suppliers bij betrokken zijn. Hoe groter het bedrijf, hoe ingewikkelder alles is en hoe moeilijker ik het vind om er conclusies aan te verbinden. I did my best 🙂

 

 

Een tijdloze stijl en een (in de basis duurzaam productiemodel

 

Ik begin bij iets belangrijks in de basis dat vaak níet goed zit bij kledingmerken, maar bij Sézane wel: de stijl, de collectiesamenstelling en het productiemodel. De Parijse stijl waar Sézane steengoed aan vasthoudt, vind ik tijdloos en raakt dus niet al na een (paar) jaar uit de mode. Sézane volgt de trends globaal, maar slaat de snelle hypes over door vast te houden aan klassieke silhouetten. Dat betekent dat de kans kleiner is dat je snel op Sézane kleding uitgekeken raakt (wat bij fast fashion ketens vaak wel zo is).

 

Ook ben ik fan van hoe de collectie is opgebouwd – helemaal voor zo’n groot merk. Sézane werkt veel met vaste modellen en pasvormen, die elke keer terug komen en in allerlei kleuren en prints worden geproduceerd (een deel zou ik dus ‘core collectie’ kunnen noemen). Wat ik heel goed vind, is dat ze echt hun best doen om overproductie te voorkomen. Sézane werkt met kleine drops (= kleinere minicollecties per keer lanceren) door het hele jaar heen, die in relatief kleine aantallen worden geproduceerd. Daardoor zijn de items helaas vaak snel uitverkoct, maar naar duurzaamheid gekeken is het positief: er wordt bijna alleen maar gemaakt wat er wordt verkocht. Is een item populair (snel uitverkocht en veel klanten geven  op de productiepagina aan dat ze een seintje willen krijgen als het product opnieuw op voorraad is)? Dan wordt er een nieuwe batch van geproduceerd. Dit vind ik een duurzaam productiemodel.

 

Belangrijke toevoeging: juist doordat producten bij Sézane snel uitverkocht zijn, kan dit door koophonger leiden. Elke woensdag en zondag om 09:30 verschijnen er nieuwe items op de website. Ik zie ook dat sommige producten al na enkele minuten uitverkocht is en dat betekent dat mensen zitten te wachten – en dus ook impulsaankopen doen. Wees hier streng op bij jezelf.

 

Sézane doet niet aan uitverkoop, je betaalt altijd een vaste prijs

 

Omdat items niet in grote hoeveelheden worden geproduceerd, blijft er dus ook weinig op de plank liggen. Aangezien de stijl van Sézane vrij tijdloos is, kunnen producten zo lang in de collectie blijven als nodig (of weer terug komen) en gebeurt het zelden dat er grote aantallen overblijven. Daarom hoeft Sézane niet aan uitverkoop te doen en dit is dan ook al hun bewuste beleid vanaf het begin in 2013. Je zult er nooit een seizoensuitverkoop of flash sales zien, alle producten hebben een vaste prijs. Dit zie ik ook terug bij idealistische met een core collectie.

 

De prijs en de winstmarge zijn altijd hetzelfde en daarmee is er een kleinere kans dat het margeverlies wordt doorberekend naar producten (wat in fast fashion veel gebeurt). Sézane heeft soms een Archive gedeelte op de website waar de laatste onverkochte stuks uit oude collecties en te laat geretourneerde items met korting worden verkocht. Dat vind ik logisch. Bij vrijwel elk merk – ook duurzame koplopers – blijft er wel eens iets op de plank liggen. Alleen maar logisch dat je daar vanaf wilt om ruimte te maken.

 

Sézane focust op kwaliteit en maatinclusiviteit (XXS-4XL)

 

Mijn persoonlijke ervaring met de kwaliteit is mega positief. Dit geluid hoor ik ook om me heen. Items en materialen blijven erg lang mooi en ik ben altijd erg te spreken over de goed ontwikkelde pasvorm. Het vergroten van de levensduur van kleding is belangrijk voor Sézane. Bij de inkoop van stoffen staat kwaliteit dan ook op nummer 1 (voor mijn gevoel komt dit vóór de milieu-impact uit de productie van de materialen). Sézane heeft een kwaliteitsteam en volgens de data van 2020 zijn in dat jaar 200 stoffen actief op kwaliteit getest. Voor zover ik heb ervaren zijn hun kledingstukken dus duurzaam in gebruik: ze worden graag en lang gedragen.

 

Iets anders dat ik super vind is dat Sézane in m’n matenspectrum heel inclusief is, vergeleken met andere merken. Maten gaan van XXS tot vaak 4XL (of in ieder geval t/m maat 46). Schoenen gaan van maat 35 t/m 42 (bekijk ze hier). Ik weet dat veel mensen geen toegang hebben tot mooie, kwalitatieve kleding omdat het niet beschikbaar is in hun maat. Dat is heel frustrerend en het zorgt er zelfs voor dat er nog te vaak voor fast fashion (of zelfs ultrafast fashion als SHEIN) wordt gekozen. Ik ben hier dus onwijs blij mee. Sinds afgelopen jaar wordt ook meer kleding op modellen getoond met een iets curvier lijf. Al mag er van mij veel meer diversiteit in qua lichamen. Laat júist ook eens zien hoe mooi je kleding staat op maat 3XL!

 

 

Sézane is een B Corp (maar wat betekent dat nou?)

 

Sinds 2021 is Sézane gecertificeerd B Corp (score: 82.6). Dit is een bekend keurmerk voor bedrijven, dat let op zowel milieu- als sociale impact. Andere bekende B Corp bedrijven zijn Ben & Jerry’s, Dopper, Rituals, Mud Jeans, Naïf, Yoni, Fairphone, Patagonia, Ganni en Tony’s Chocolonely. Bedrijven die voornamelijk als duurzaam bekend staan, maar niet allemaal evenveel. Bedrijven moeten een zeer uitgebreide toelatingstest doen om het keurmerk te mogen ontvangen. Belangrijk om te vermelden: B Corp zegt niks over de arbeidsomstandigheden bij fabrieken (een aanname die veel mensen hebben!), alleen over die op het hoofdkantoor en bij directe medewerkers.

 

Bedrijven krijgen alleen het B Corp certificaat als ze in elk onderdeel van hun bedrijfsvoering goed genoeg scoren op 5 pijlers: bestuur, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. Bij 80 punten voor de test word je toegelaten, Sézane zit daar dus niet ver boven. Voor je beeldvorming: bedrijven als Patagonia (151.4), Dopper (132.8) en Tony’s Chocolonely (125) hebben een veel hogere B Corp score en presteren dus nog veel beter.

 

B Corp krijgt soms de kritiek dat het niet streng genoeg zou scoren en dat consumenten er teveel hun mening op baseren (“het is een B Corp, dús zijn ze 100% eerlijk en duurzaam”). Natuurlijk kan er nog veel beter, maar je moet als bedrijf vrij veel in kaart hebben als je het keurmerk wilt ontvangen. Bovendien moet je duurzame doelen formuleren waar je aan werkt en die elk jaar getoetst worden. Het feit dat Sézane dit keurmerk heeft, wil zeggen dat het bedrijf het veel beter doet dan veel andere kledingbedrijven. Het is alleen belangrijk dat je het niet ziet als een vinkje, maar als een schaal waarop Sézame iets meer dan de minimale score heeft gehaald. Nog steeds is dat een heel goed teken; persoonlijk hecht ik hier wel waarde aan als consument.

 

 

 

Hoe duurzaam zijn de materialen die Sézane gebruikt?

 

Sézane zegt z’n materialen vooral uit te kiezen op basis van 4 pijlers: kracht, duurzaamheid in gebruik, prijs, milieu-impact en de kwaliteit van het gevoel van de stof en de afwerking ervan. Sézane gebruikte in 2022 75% verantwoordelijke materialen. Daarmee wordt bedoeld: biologisch katoen (waarvan een groot deel GOTS gecertificeerd, de hoogste certificering voor biokatoen en dat is super), linnen, Tencel, FSC viscose of EcoVero, wol met het Responsible Wool Standard keurmerk, gerecyclede materialen, plantaardig gelooid leer, Oeko-Tex Standard 100 gecertificeerde zijde en mohair van duurzaam ge-audite boerderijen. 75% van de gebruikte materialen is gecertificeerd.

 

15% van de gebruikte is van synthetische oorsprong. Alle wol is ‘mulesing free’ en 50% van de wol draagt het RWS keurmerk. Sézane zegt graag wol te gebruiken vanwege z’n hoge kwaliteit en lange levensduur (en de alternatieven minder kwalitatief te vinden). 77% van het gebruikte polyester was in 2021 gerecycled. Sézane geeft zelf aan deze synthetische materialen te gebruiken vanwege hun voordelen in sommige stoffen: bepaalde plooien kunnen anders moeilijk worden gerealiseerd, het is makkelijk kreukvrij (en daarmee dragen mensen het graag) en het houdt makkelijk warmte vast. Sézane vervangt nu wel het polyester voornamelijk voor gerecycled polyester (68%), maar communiceert hier niet over op productpagina’s. Je weet dus helaas als consument nooit of het zo is en dat vind ik jammer.

 

Het lastige met polyester in kleding is überhaupt dat het natuurlijk totaal niet duurzaam is. Zelfs als het gerecycled is, blijft het een bron van microplastics. Wel hoor ik vaker in bij idealistische merken dat ze een blend met polyester erin gebruiken omdat dit de levensduur van het kledingstuk zou vergroten. Aangezien ik hier geen verstand van hebben, durf ik hier verder weinig over te zeggen.

 

Nog een punt van kritiek: Sézane gebruikt érg veel materiaalblends (waarbij een stof uit verschillende materialen bestaat). Dit maakt een deel van de producten moeilijk (/met de huidige technologie onmogelijk) te recyclen. Vooral de truien bestaan vaak uit blends, al hoor ik om me heen dat de kwaliteit wel weer erg hoog is.

 

Alle schoenen en lederwaren van de Héritage-lijn van Sézane zijn plantaardig gelooid. Dat is beter voor de natuur en de mensen die ermee werken. Het is het doel om dit ook in andere modellen te doen, maar wanneer wordt niet gespecificeerd.

 

Al met al vind ik dat Sézane op papier vrij goed bezig lijkt qua duurzame materialen, maar in de praktijk zie ik nog veel verbeterpunten. Wel vind ik de kwaliteit erg goed, het zijn rijke materialen die lang mooi blijven. Op het gebied zou je wellicht per product kunnen checken of het aan jouw materiaaleisen voldoet en alleen de duurzamere producten van Sézane kunnen kopen.

 

Verpakkingen en CO2-uitstoot

 

Verpakkingen worden lokaal in Frankrijk gemaakt van gerecycled katoen en FSC gecertificeerd karton en er wordt momenteel veel gekeken naar het reduceren van verpakkingsgroottes (kleinere, passende dozen, etc.) om CO2-uitstoot in het proces te reduceren. Sinds 2019 is Sézane daar actief mee bezig en als resultaat daarvan is de CO2-uitstoot van een gemiddeld kledingstuk gereduceerd met 22%. Dat is een goede ontwikkeling. Momenteel wordt er een Transport Management Systeem geïntroduceerd waarmee beter gecheckt kan worden hoe verzending qua duurzaamheid geoptimaliseerd kan worden en hoe minder vervuilende opties nog meer voorrang kunnen krijgen.

 

 

Hoe eerlijk zijn de arbeidsomstandigheden bij Sézane?

 

Bij alle merken die ik analyseer, blijft dit het ingewikkeldste punt. Het is het meest complex in beeld te krijgen voor een merk zelf, het moeilijkst om over te communiceren en het lastigst om als consument te begrijpen. Ik durf hier dus niet ‘hard’ iets over te zeggen, maar dit is wat ik weet:

 

Sézane zegt altijd naar langetermijnsamenwerkingen te streven met productiepartners en altijd te gaan voor moderne ateliers, waar goede arbeidsomstandigheden aanwezig zijn. Meer dan 2/3 van alle producten wordt in Europa gemaakt, om transportimpact te verkleinen en een betere controle te hebben op de werkvloer. Nu weten we inmiddels dat ‘Made In Europe’ niet gelijk staat aan ‘fair’, maar de kans is groter dat er beter wordt gecontroleerd en er gelden nu eenmaal strengere, betere regels dan in lagelonen/hogorisicolanden.

 

100% van de Tier 1 fabrieken is geaudit door een onafhankelijke partij (BSCI, SMETA, ICS or WCA audits). Sézane heeft hier zelf intern een ranking systeem voor opgezet, waarin fabrieken in 4 categorieën worden geplaatst. 91% van de fabrieken zit in de beste 2 categorieën, bij 9% wordt samen aan verbeterpunten gewerkt en 0% zat in de slechtste categorie. Als dat zo is, is dat natuurlijk een heel goed teken.

 

Sézane had in 2022 z’n Tier 1 partners (die de kleding in elkaar zetten) voor 100% in kaart. Tier 2 (het weven etc. van de stoffen) voor 90% en Tier 1 (het maken van het materiaal, bijv. garen spinnen) voor 35%. Dit jaar is het doel – ook om dit voor de B Corp rapportage in orde te krijgen – om Tier 2 voor 100% in kaart te hebben en Tier 3 voor 70%. Dat zijn flinke verbeterstappen en weten waar je produceert (wat heel ingewikkeld kan zijn voor een groot bedrijf) is stap 1 in eerlijke arbeidsomstandigheden.

 

Leren artikelen worden in Italië, Portugal en Spanje gemaakt (landen die op dit gebied om hun vakmanschap bekend staan) en mantelpakken, jassen, veel jurken en blouses in Oost-Europa. De overige artikelen worden in de rest van de wereld geproduceerd, afhankelijk van de aanvoer van grondstoffen (Sézane wil z’n fabrieken graag dichtbij de grondstofproductie hebben, scheelt in transportimpact), de productiecapaciteit (Sézane is een groot bedrijf en heeft dus met hogere volumes te maken).

 

Op deze pagina krijg je een inkijkje in 5 fabrieken (‘ateliers’). Het ziet er allemaal heel goed uit, al wil dat natuurlijk niks zeggen over de andere locaties. Nergens wordt een suppliers list of andere meetbare info gepubliceerd. En dat brengt me bij m’n belangrijkst punt: dit klinkt allemaal goed, maar ik mis een concrete suppliers list of andere checkbare info. Ik moet het vooral met de info van Sézane zelf doen. Dat voelt natuurlijk niet zo betrouwbaar. Wel moet Sézane al deze info delen met B Lab (van B Corp) – deze wordt verwerkt in hun score. Je zou dus zeggen dat hier dan wel iets van moet kloppen 🙂

 

 

Gulle schenkingen aan goede doelen

 

Sinds 2017 werkt Sézane met een solidariteitsprogramma en neemt dit erg serieus. ‘DEMAIN’, zoals het onafhankelijke schenkingsfonds heet, heeft inmiddels al voor 4,5 miljoen euro gedoneerd aan meer dan 200 idealistische initatieven, gefocust op het vergroten van kansgelijkheid voor kinderen. Op de website vind je een overzicht (o.a. Day For Change). Elke 21e van de maand wordt 10% van de dagverkoop van Sézane en Octobre geschonken aan DEMAIN. Ook brengen beide merken eens per maand 1 artikel uit waarvan de volledige opbrengst direct hieraan wordt geschonken. Zoveel aandacht voor deze projecten vind ik mooi.

 

 

Samenvatting

 

Ik schreef het al eerder: écht een harde conclusie trekken vind ik in dit geval lastig. Op sommige vlakken vind ik Sézane supergoed bezig, zoals het duurzame productiemodel en de collectieopbouw, de tijdlozere stijl, mooie pasvormen en de hoge kwaliteit. Dat Sézane een B Corp is, is een goed teken over de hele duurzame linie. Op andere vind ik dat ze echt nog stappen moeten maken. Ik denk dat de vrij lage Good On You score vooral voortkomt uit het gebrek aan transparantie (over productielocaties, -methodes, etc.) en ook ik ben daar kritisch op.

 

Wel is het een goed teken dat Sézane redelijk dichtbij huis produceert, voor een groot deel goed inzicht heeft in z’n suppliers (en deze data met B Lab moet delen), langetermijnrelaties heeft met fabrieken en alle fabrieken onafhankelijk ge-audit heeft en nanar aanleiding daarvan ook actief verbeterstappen zet. Ik vind het wel slecht dat zo’n groot bedrijf niet transparant is over z’n precieze suppliers.

 

Op het gebied van materialen heb ik mixed feelings. Voor zo’n groot merk doet Sézane het vergeleken met andere even grote merken heel goed. Ik kan me voorstellen dat het op dit gebied ook vraag en aanbod is: met relatief grote oplages, klantenwensen en kwaliteiten kan ik me voorstellen dat 100% duurzame materialen lastig is. Wel vind ik hun kwaliteit dus een groot pluspunt (ook, heel eerlijk, gekeken naar de soms tegenvallende kwaliteit van idealistische merken die super duurzaam produceren). Wel kun je als consument letten hoe duurzaam een materiaal is door het even te checken op de productpagina voordat je het koopt.

 

Conclusie

 

Bottom line vind ik Sézane een interessant merk en gezien z’n grootte, stijl en basiswerkwijze één van de betere merken in de markt. Ik plot Sézane niet in het super duurzame segment, maar wel (voor mij) in het ‘goed genoeg’ segment, alles meegenomen. Vooral hun aanbod spreekt ontzettend veel mensen aan en ze maken gewoon prachtige, kwalitatieve kleding. Gezien de prijs denk ik dat dit merk voor veel mensen een mooie stap kan zijn richting een ‘betere’ garderobe. Ik raad je in ieder geval eerder aan om voor Sézane te kiezen in plaats van voor fast fashion merken.

 

Ik koop zelf wel bij Sézane omdat ik hun stijl en kwaliteit geweldig vind, en het stuk voor stuk items zijn die ik héél vaak en graag draag. De Gary trui van 100% GOTS gecertificeerd biologisch katoen is echt een SUPER trui. Mijn wollen winterjas (‘Mederick’) was een geweldige aankoop. Prachtige pasvorm en dito kleur, geweldige kwaliteit. Ook de Adele boots (zie foto boven) zijn ZO’N perfecte aankoop geweest. En de Nour skirt vond ik via Vinted. Geweldig rokje – met ingebouwd broekje dus ideaal voor op de fiets en met hoge laarzen. Dat goede gevoel heb ik bij elke Sézane aankoop en dat is me ook veel waard. Bepaal vooral zelf of dit merk, al deze info meegenomen, (genoeg) bij JOUW idealen past.

 

 

 

__________

 

Fotocredits: Sézane.

 

 

__________

 

 

Heeft  When Sara Smiles je geholpen?

 

Dit platform is gratis en dat zal het altijd blijven 🙂 Heb je veel aan mijn werk en wil je me supporten? Via deze Tikkie link kun je een symbolische koffie of lunch voor me kopen, waarmee ik tijd in nieuwe artikelen kan steken. En áls je iets koopt, kan dat via één van deze affiliatelinks. Dan ontvangt WSS een kleine commissie over het bestelbedrag. Ontzettend bedankt!

 

Tikkie link 🧡

(dankjewel!!!)

 

______

De beste sustainable fashion inspiratie in je inbox?

Schrijf je in voor de gratis WSS newsletter en ontvang elke twee weken het laatste nieuws uit de duurzame modewereld, inspirerende merken, kritische blikken op de kledingindustrie, brand guides, kortingscodes en ander moois. Gewoon lekker makkelijk in je mailbox 🙂