De meeste mooie merken waar ik over schrijf, zijn niet de meest bekende. De naam ‘Bufandy‘ zal je misschien ook nog niet zoveel zeggen. Ik kende het ook niet, tot ik onlangs in De Hallen (Amsterdam) langs een prachtige stapel su-per-zachte sjaals liep.
Ik was al een tijdje op zoek naar een nieuwe sjaal. De keywords: mooi, warm, eenvoudig, kwalitatief, niet té hip maar wel stijlvol, enigszins betaalbaar, eerlijk en misschien ook nog organic. Een flinke waslijst. Vooral als je de laatste twee punten meetelt, is de keuze uit merken nou niet bepaald om over naar huis te schrijven. Nu kende ik het leuke en aandoenlijke Granny’s Finest al – ook uit ons eigen landje! -, maar ik was meer op zoek naar een zacht knuffelexemplaar. En toen kwam ik mijn (inmiddels lievelings)sjaal tegen. Helemaal gemaakt van zachte alpacwol en heerlijk warm. Op het kaartje stond “Bufandy Amsterdam”. Nooit van gehoord. Na wat researchwerk bleek dat de sjaal eerlijk, verantwoordelijk en met de hand is gemaakt en dat je met je aankoop lokale gemeenschappen in Zuid-Amerika steunt. € 49,95 was-ie en misschien wel de zachtste sjaal die ik ooit had gevoeld. Of ik ‘m meenam? Wat denk je zelf?!
Over Bufandy
Thuis verdiepte ik me wat beter in het merk. Bufandy bleek opgericht door reisleidster Dorien Straathof, die tijdens haar reizen door Zuid-Amerika een band opbouwde met de vele mooie mensen die ze ontmoette. Ze zag prachtig vakmanschap, maar ook veel armoede. Om haar steentje bij te dragen aan de lokale bevolking én de mooie producten naar Nederland te halen, richtte ze Bufandy op. Fabian, naar wie mijn sjaal is vernoemd, is ambachtelijk wever en met zijn huiskamerfabriekje hoofdleverancier van Bufandy (zo vertelt de website mij). Ik vind het altijd fijn om een achtergrondverhaal te lezen van het product dat ik aanschaf, zodat het nog meer tot leven komt dan dat random lapje stof dat je bij H&M kunt kopen. Het geeft het product een ziel en de idealistische ondertoon geeft het product nog meer toegevoegde waarde. En dat is precies waarom ik dit (nog vrij kleine) merk zo’n warm hart toedraag.
Ik ben onwijs blij met de sjaal en ik ga het merk in de gaten houden. Als je héél gevoelig bent voor high-fashion-esthetiek en een coolfactor: kijk een beetje door de website heen. In de modewereld is branding een belangrijk koopmotief geworden. Logisch, maar soms heb je er ook doorheen te kijken. Dan kom je prachtige producten als deze tegen.
Bekijk hier de website
van Bufandy!