OFFMODE Tips newsletter 2
![](https://www.whensarasmiles.nl/wp-content/uploads/2025/02/OFFMODE_Newsletter_Substack-kopieren-100x0-c-default.jpg)
Dit is een doorgeplaatste newsletter van OFFMODE, mijn gloednieuwe newsletter en community op Substack. Wil je deze newsletter elke maand gratis in je inbox ontvangen? Meld je dan aan via:
offmode.substack.com/subscribe
Kies je voor het betaalde membership, dan ontvang je voor €6 per maand meerdere keren per week duurzame mode-inspiratie, kennis en tips in je inbox die je helpen aan een bewuste kast en dito consumptiepatronen. Bovendien krijg je alle tools om een No Buy Year door te komen. Je bent welkom!
De winter is zelden een inspirerende periode in modeland. Misschien een tikkeltje saai – en wat lastiger om deze editie TIPS te vullen – maar daar ligt júist de waarde van deze maanden: we hoeven niet altijd maar de hele wereld op te zuigen. Het is gezond om periodes in te lassen van luwte, bezinning, rust (eerlijk: eind vorig jaar was voor mij zo’n gekkenhuis dat ik er bijna aan onderdoor ging – dat wil ik écht niet meer) en een fijne basis bouwen voordat we in de lente onze blik weer naar buiten richten. Enjoy!
Mijn recente OFFMODE newsletters gemist? Lees ze hier:
1. Zo telde én digitaliseerde ik mijn volledige garderobe (video)
2. It-schoenen, musthaves en clickbaitfoto’s: deze Facebookposts deelde Elle in slechts één week(!)
3. Merkanalyse: hoe duurzaam is Patagonia?
4. Dopamine: de drive achter koophonger
5. Hoe georganiseerd is jouw kast? (video)
6. Weer een reden om Zara niet te geloven
7. De eerste lessen uit mijn No Buy Year (video)
8. Epicurus: de kunst van genoeg
1. The world is on fire but we’re still buying shoes
Dit blijft zo’n heerlijk boek om jezelf op scherp te zetten, ik ben er weer in begonnen. ‘The world is on fire but we’re still buying shoes’ (de titel alleen al) van voormalig Highsnobiety mode-editor Alec Leach is een zeer kritische blik op het huidige modesysteem, de macht van merken, trendbeïnvloeding en overconsumptie. Kort, krachtig, leest lekker weg en met €15 goed betaalbaar. Aanrader. Koop ‘m hier.
2. BASIC als nieuwe trend voor 2025
Toch grappig dat het boek hierboven beschrijft hoe mensen bang zijn om als basic gezien te worden, terwijl dit ook dit weer een trend kan worden als tegenreactie op de explosie aan steeds heftigere microtrends en hypes die door algoritmes door onze strot worden geduwd. Ik word soms zo moe van sociale media.
Een nieuw artikel van Dazed stelt dat de de nieuwe generatie mode- en kunststudenten – terwijl hun voorgangers zichzelf altijd als artistiek wilden profileren middels uitbundige, experimentele looks – bewust kiest voor basic, minimalistische outfits die qua stijl doen denken aan 2005. Klinkt goed, maar ik vrees dat ook dit een snelle stand-out-in-the-crowd-trendsnack is in de nog steeds groeiende honger naar vernieuwing en online profilering. Tsja, de mensheid moet zichzelf bezig houden.
3. Nieuwe obsessie: thrift flipping
Nu Jordi en ik het thuis steeds vaker hebben over zelf kleding maken, ben ik een obsessie aan het ontwikkelen voor thrift flippers: mensen die tweedehands items (vaak gevonden in vintage- of kringloopwinkels) upcyclen tot unieke creaties. Ik kan de hele tijdlijn van @transformationsbytracy doorscrollen en ik vind het geweldig wat ze allemaal tevoorschijn tovert uit die schaar. Het maakt niet uit dat ik 3/4 niet zou dragen. Ik vind het zo goed gedaan en ik krijg er zulke good vibes van.
4. VOGUE Taiwan January 2025: “Never enough”
YES! 🔥 Een opvallende cover van Vogue Taiwan January 2025 : een model volgehangen met olie besmeurde kleding draagt als het ware de zwaarte van de vervuilende mode-industrie op haar schouders. De titel ‘Never Enough’ is een kritische blik op de eindeloze overconsumptie.
De reacties waren vooral lovend: een belangrijk statement op zo’n invloedrijk medium. Anderen vonden het hypocriet dat júist Vogue, symbool voor de traditionele modewereld, met deze cover kwam. Ze zouden hun macht te weinig gebruiken om de industrie te verduurzamen. Maar hoewel ik inderdaad vind dat grote modemedia nog meer hun verantwoordelijkheid kunnen pakken (zo schreef ik pas over de overconsumptiestimulerende clickbaitcontent van Elle), vind ik dit een ge-wel-dige manier om het modepubliek aan het denken te zetten. Meer van dit!
5. Scary: steeds meer microplastics gevonden in hersenen
The Guardian schreef deze week over een nieuw onderzoek dat steeds meer micro- en nanoplastics aantoont in menselijke hersenen, vooral polyethyleen uit plastic zakken en verpakkingen. Wee(éé)r een reminder dat we het hier echt vaker over moeten hebben. Microplastics zijn niet alleen een bedreiging voor de natuur, maar ook voor onze eigen gezondheid. Zelfs als je egoïstisch in het leven staat, is het slim om je plasticgebruik te heroverwegen. En vergeet niet je synthetische kleding daarin mee te nemen.
6. Vanilia is failliet, maar kans op doorstart
Heftig nieuws voor Vanilia: gisteren verscheen het nieuws dat dit mooie Nederlandse merk failliet is verklaard. In 2022 schreef ik deze uitgebreide merkanalyse en via die weg ontdekte ik dat Vanilia één van de weinige kledingmerken is die een eigen fabriek heeft in Turkije, waar 350 mensen werken. Daarmee pakt Vanilia verantwoordelijkheid voor het maakproces van de kleding én is er supergoed zicht op de werkvloer om goede arbeidsomstandigheden te kunnen garanderen. Dat bewonder ik enorm, maar het maakt dit faillissement extra erg. Het AD kopte vandaag dat er een mogelijke doorstart in zit. Ik heb goede hoop. En vooral: ik gun het Vanilia enorm.
7. Tips waarmee je kleding langer mee gaat
Wist je dat Nederland elke tien minuten bijna 6.000 kilo textiel weggooit? Niet alleen onze wegwerpmentaliteit is daar debet aan, ook belandt veel kleding snel bij het afval door zwakke vezels en verkeerd onderhoud. In dit artikel van De Volkskrant geven experts tips waar je op kunt letten als je duurzame kleding koopt en hoe je slijtage door wassen voorkomt. Ik mocht ook een bijdrage leveren 🙂
8. One World: bestaat ethisch recyclen wel?
Op One World las ik een interessant artikel over de complexe wereld achter recycling en waarom dit zó langzaam op gang komt. Je kent ongetwijfeld de inzamelbakken in de winkels van grote merken als H&M en Primark, met de belofte dat jouw afdankertjes gerecycled worden.
Dit wordt deels verplicht door EU-wetgeving (al deelde Nieuwsuur deze week dat dit veel ambitieuzer kan), maar in de praktijk wordt slechts een klein percentage van het ingezamelde textiel hergebruikt of gerecycled. Bovendien wordt een groot deel geëxporteerd naar landen buiten Europa, waar het een grote negatieve invloed heeft op de lokale economie. En zijn het niet ook gewoon marketingstrategieën om mensen weer te laten kopen? Het artikel geeft een interessant inkijkje in het ingewikkelde modesysteem.
9. Sashiko – visible mending
Geweldig. Sashiko is een eeuwenoude Japanse borduurtechniek waarmee je zichtbaar kleding repareert en versterkt, vergelijkbaar met kintsugi: het benadrukt de schoonheid van imperfectie en vergankelijkheid (gebaseerd op de wabi sabi filosofie). Op YouTube (o.a. op het account van XiaoXiao Yarn) vind je tutorials, en als je ‘Sashiko kit’ Googlet vind je allerlei starterskits.
10. Weg met Europese belastingvrijstellingen voor goedkope troep:
Hoera: de Europese Commissie wil af van belastingvoordelen voor goedkope pakketjes uit bijvoorbeeld China (AliExpress, SHEIN, Temu). Momenteel betaal je geen invoerrechten voor zendingen onder €150, wat een oneerlijk speelveld creëert voor merken die het wél beter proberen te doen en daarmee vaak hogere, eerlijkere prijzen hanteren. In 2024 kwamen 4,6 miljard pakketjes met spotgoedkope rotzooi de EU binnen. BIZAR. Naast het schrappen van de belastingvrijstelling wil de Europese Commissie dat consumenten ook administratiekosten gaan betalen om controles te financieren. Lees het artikel op NOS.nl.