Viktor & Rolf for Zalando RE:CYLE collectie
Viktor & Rolf en Zalando hebben de handen ineengeslagen met een duurzame samenwerking. Het resultaat: de RE:CYCLE collectie, die is gemaakt van de overgebleven stoffen en ongebruikte kleding van Zalando. Makes sense, dus, die naam.
De collectie is gemaakt van de overgebleven stoffen en ongebruikte kleding van Zalando. Helemaal gerycled, dus.
Het idee voor de collectie komt van Viktor & Rolf zelf. Het designduo werkt al een aantal seizoenen met gerecyclede materialen in de coutureshows en benaderde Zalando om een duurzame collectie voor het grote publiek (en een wat kleinere beurs dan normaal) te maken. Het resultaat: een prêt-á-porter capsulecollectie met 17 uitgesproken stukken, voorzien van opvallende strikken, opgenaaide patchworks en bonte patronen. Alle items zijn gemaakt van gerecyclede reststoffen en ongebruikte kledingstukken van Zalando. Erg gaaf dus, al wil ik er wel een persoonlijke kanttekening bij plaatsen. Want hoewel de collectie is gemaakt van duurzame materialen, heb ik verder nog nergens informatie kunnen vinden over het productieproces en of dit eerlijk en duurzaam is ingestoken. Transparantie is dus niet bepaald de ‘middle name’ van dit project en dat vind ik jammer (al is dat helaas bij bijna elk merk de norm). En als je de groeiende groep kritische consumenten zoals ik wilt overhalen om voor jou te kiezen, vind ik dat je ook daar iets mee moet. Awareness creëren voor duurzaamheid is goed, maar als je slechts één onderdeel aanpakt en niet bereid bent om dit holistisch te benaderen, of daar niet in ieder geval duidelijkheid over geeft, vind ik dat een gemiste kans.
Over Zalando en duurzaamheid
Naar eigen zeggen is Zalando in groeiende mate bezig met duurzaamheid. Het bedrijf zei in een statement dat het de komende tijd medewerkers, klanten en partners steeds meer gaat stimuleren om duurzamer kleding te produceren én te kopen, onder andere middels een samenwerking met Fashion For Good om aan een duurzamere bedrijfsvoering te werken. Tegelijkertijd zie ik, als ik op Zalando rondkijk, nog steeds ontzettend veel niet-duurzame, niet-eerlijke merken voorbij komen en krijgt de retailer een E-label (het laagste punt als het gaat over duurzaamheid en transparantie) bij Rankabrand. Ik ben dus kritisch op Zalando in z’n geheel, maar toch vind ik het mooi dat zo’n grote, invloedrijke speler een steeds groter podium geeft aan duurzame collecties en daarmee ook een stap zet in de goede richting. Dat moeten we niet vergeten! Deze speciale collectie heeft een prijsrange van € 50,- tot € 250,- en wordt vanaf 1 februari verkocht bij Zalando.
Bronnen: Vogue, Zalando.