Nieuws
Waarom katoenboeren niet naar biologisch switchen – en hoe Kuyichi dat verandert

Waarom katoenboeren niet naar biologisch switchen – en hoe Kuyichi dat verandert

De katoenindustrie is vreselijk vervuilend. Als we een future-proof mode-industrie willen, is de grote omschakeling naar biologisch essentieel. Gelukkig stijgt de vraag snel, maar toch is slechts 1,4% van het wereldwijde katoen gecertificeerd biologisch. Want wat blijkt: katoenboeren kunnen de switch niet maken; ze zitten muurvast. Lees hier meer over hun situatie en over het Cotton in Conversion programma van Kuyichi, waar ik trotse ambassadeur van ben.  

 

De katoenindustrie is vervuilend en gevaarlijk

 

Katoen is één van de meest vervuilende landbouwproducten ter wereld. Het telen van katoen kost niet alleen veel water (tot wel 10.000 liter per kilo!) en energie, maar het zit ook vol pesticiden, insecticiden en andere giftige stoffen. Volgens Schone Kleren Campagne wordt voor élk katoenen t-shirt zo’n 7 eetlepels bestrijdingsmiddelen gebruikt (wait-what?!). Al deze rotzooi komt in de bodem en het water en dat heeft grote gevolgen voor de natuur en de mensen die ermee werken. Ik hoef je niet te vertellen dat biologisch katoen in alle opzichten gezonder is. Het is beter voor de natuur en veilig voor de mensen die ermee werken. En een stuk gezonder om op je huid te dragen.

 

En de vraag is er, dat is niet het probleem.

 

 

Waarom veranderen katoenboeren niet gewoon?

 

Je zou dus zeggen: top, dan gaan katoenboeren toch ‘gewoon’ biologisch verbouwen? Weg met die pesticiden en natuurlijk verder – easy. Maar dat gebeurt niet. De afgelopen jaren is het aanbod biologisch katoen met maar 0,5% gestegen tot 1,4% van het totale wereldwijde aanbod. Bizar weinig.

 

Want wat blijkt: de omschakeling naar biologisch katoen duurt minimaal 3 jaar. Zo lang is er nodig om het verwoeste ecosysteem weer in balans te krijgen en een gezonde bodem te creëren zodat het gewas kan groeien. Katoenboeren moeten hun complete manier van werken omgooien, hun personeel omscholen, hoge certificeringskosten betalen en volgens de strikte regels van de biologische landbouw gaan werken. Maar als je geen financiële buffer hebt en de concurrentie moordend is, hoe ga je dat bekostigen?

 

Niemand wil transitiekatoen

 

Hoewel transitieboeren vanaf dag 1 al volledig biologisch werken (met bijbehorende hogere kosten), mag hun katoen nog niet biologisch heten, maar ‘katoen in transitie’. Dit katoen is weinig waard.

 

Vanuit merken krijgen ze bijna geen support – vaak weten ze niet eens waar hun grondstoffen vandaan komen. Veel kledingmerken weten nog net in welke fabrieken hun collecties in elkaar worden gezet (als het al niet is uitbesteed aan onbekende partijen), maar alle schakels daarvoor zijn onbekend. Terwijl de stof ergens is gewassen, gesponnen en natuurlijk ergens is verbouwd. Niet zo gek dat veel boeren blijven doen wat ze deden: ze staan er alleen voor.

 

 

Kuyichi en Bossa creëren een afzetmarkt voor transitiekatoen

 

Kuyichi en Bossa brengen daar nu verandering in. Het Nederlandse denimmerk strijdt al vanaf dag één voor een eerlijkere katoenindustrie. Sterker nog: het bedrijf werd ooit opgericht om een afzetmarkt te creëren voor biologisch katoen (lees hier hoe dat zit). Voordat ik fulltime aan mijn missie – dit platform 🙂 – ging werken, heb ik bij Kuyichi gewerkt en dat was zo ontzettend leerzaam. Ik kan je dus ook op het hart drukken: dit merk doet écht wat het belooft.

 

Samen met de Turkse denimproducent Bossa, waar Kuyichi al heel lang mee samenwerkt, besloot het merk om katoenboeren volledig te ondersteunen in hun transitie naar biologisch. Het resultaat is Cotton In Conversion, een programma dat de gegarandeerde afname van transitiekatoen en daarmee financiële zekerheid biedt. Hier lees je alles over het proces.

 

De eerste Cotton In Conversion collectie

 

De Turkse katoenboer Cengiz Karadeli (foto boven) is zo moedig geweest om zich als eerste aan te sluiten. 2022 is het eerste jaar van de transitieperiode op zijn katoenveld. In oktober vorig jaar werd zijn veld geoogst en bij Bossa werd er hoogwaardig denim doek van gemaakt en bij . Van Cengiz’ transitiekatoen is nu de allereerste Cotton in Conversion collectie gelanceerd. Met de aankoop van dit transitiekatoen support je boeren als Cengiz in hun biologische reis.

 

Ik denk niet dat we moeten onderschatten hoe belangrijk projecten als deze zijn. Ik vind het bizar om te zien hoeveel merken geen idee hebben hoe hun keten in elkaar zit – laat staan dat ze weten onze welke omstandigheden hun katoen is gemaakt. Als de markt niet uit zichzelf verandert (en vanuit katoenboeren snap ik dat heel goed), moet het van ons komen. Als je een katoenen kledingstuk koopt, kies dan voor transitiekatoen of biologisch. En in het laatste geval het liefst met een goede certificering, zegt Kuyichi, zoals GOTS of OCS- zodat je zeker weet dat het goed zit.

 

Koop Cotton In Conversion

 

 

Op de foto’s in de header draag ik de Rosa Jeans (maat 29, valt normaal), zo’n mooie fit en fijne, tijdloze wassing. Een grote aanrader als je op zoek bent naar een mooie high waist straight jeans. De kwaliteit van Kuyichi jeans is erg hoog en echt het geld waard.

 

 

 

Rosa Jeans   |   Jim jeans

 

Liam tee (white)   |   Liam tee (black)

 

Fotocredits: Renske Meinema
Deze campagne is ontwikkeld in samenwerking met duurzaam campagnebureau Mumster.

 

_______

 

______

De beste sustainable fashion inspiratie in je inbox?

Schrijf je in voor de gratis WSS newsletter en ontvang elke twee weken het laatste nieuws uit de duurzame modewereld, inspirerende merken, kritische blikken op de kledingindustrie, brand guides, kortingscodes en ander moois. Gewoon lekker makkelijk in je mailbox 🙂