Uncategorized
Welkom bij OFFMODE, mijn nieuwe newsletter en community :)

Welkom bij OFFMODE, mijn nieuwe newsletter en community :)

Het is hier een tijd stil geweest. Na een periode van bezinning en andere projecten ben ik helemaal klaar voor een nieuwe stap. Iets dat ik al heel lang wil opzetten en waar ik eindelijk ruimte voor voel. I present to you: OFFMODE!

 

Mijn nieuwe newsletter en community op Substack, waarin we samen verkennen hoe we kunnen losbreken uit het doorgedraaide modesysteem. Met artikelen, podcasts en video’s geef ik jou (en mezelf :)) alle tools waarmee we de switch kunnen maken van koophonger en overconsumptie naar een duurzame mindset, meer innerlijke rust en de kracht om al die verleidingen te weerstaan. Het wordt zó leuk!

 

Abonneer je hier op OFFMODE

 

En ontvang volgende week al mijn eerste podcast over mijn eigen reis (vol hobbels) van fast fashionista naar duurzame mode-activist 🙂

Wat mij al een tijd frustreert

 

Ik hou van kleding. Van de vorm van zelfexpressie – of zelfs de kunstvorm – die het kan zijn. Van het experimenteren met stijlen, kleuren en de rollen die ik ermee kan aannemen. Van hoe de juiste outfit me méga goed doet voelen. Van de emotionele waarde die sommige kledingstukken voor me hebben. Van de verhalen die er soms in verweven zijn en hoe het mij kan verbinden met de makers en de natuur.

 

Maar dat is niet de norm. Sterker nog: als samenleving zijn we verder verwijderd van een gezonde relatie met kleding dan ooit. Het huidige modesysteem reduceert kleding tot een wegwerpproduct. Geschat wordt dat er wereldwijd jaarlijks tussen de 80-150 miljard(!) kledingstukken worden geproduceerd, terwijl er genoeg kleding op de aarde is om de komende 6 generaties te kleden. En ondanks dat de mode-industrie één van de meest vervuilende industrieën ter wereld is en actief bijdraagt aan klimaatverandering, blijft de race to the bottom accelereren. Het gevolg: miljoenen mensen, dieren en de natuur lijden enorm onder de hebzucht die mode zo’n succes maakt. Bovendien verwoest overconsumptie niet alleen de wereld, maar ook onze eigen gemoedsrust. Beïnvloedingsalgoritmes worden steeds slimmer. Microtrends volgen elkaar steeds sneller op. De marketingtechnieken worden steeds agressiever en onbewuster. En dat allemaal grotendeels op apps die zijn ontwikkeld om ons verslaafd te maken. Waar gaat het heen?

 

Mijn droom

 

Mijn droom is dat we ons samen kunnen losmaken van de gekte. Dat we ons niet meer laten verleiden door trends, collecties, influencers en snelle dopamineshots, omdat we precies weten hoe de merken en media verlangens bij ons opwekken. Dat we leren wat ons echt gelukkig maakt en hoe we onszelf kunnen trainen in een gezonde relatie met kleding. Dat we weten waar we op moeten letten als een merk zegt: “wij zijn heel goed bezig, koop hier!”. Dat WIJ in charge zijn. En dat we ons weer verbinden met wat we dragen.

 

En dat kan! In de 9 jaar dat ik me in al deze onderwerpen heb verdiept, heb ik geleerd dat een duurzame mindset echt een mentale switch is die je kunt omzetten (vooropgesteld dat ik me richt tot degenen die het privilege hebben om met duurzaamheid bezig te kunnen zijn). Als je maar een stok achter de deur hebt als je het even lastig vindt. Want niemand is altijd de ideale versie van zichzelf. Soms zit je lekker in je duurzame modereis, soms niet. En daarom…

 

Dit is OFFMODE

 

… lanceer ik OFFMODE: dé newsletter en community die je helpt om los te breken uit het doorgedraaide modesysteem. Ik neem je mee langs alle thema’s en lessen die mij hebben geholpen. Denk aan koophonger, trends, de consumentenpsychologie, inzichten uit de filosofie (over tevredenheid, rijkdom en hebzucht), greenwashing, mediamanipulatie, persoonlijke stijl, hoe de kledingindustrie in elkaar zit en welke keuzes je kunt maken. En ik ben goudeerlijk over mijn eigen uitdagingen.

 

Het membership

 

In de gratis versie krijg je elke maand een newsletter met tips, inspiratie en blogs in je mailbox. Maar zóveel leuker en uitgebreider is het betaalde membership (€5,95 per maand), waarbij je exclusieve, 100% onafhankelijke content krijgt. Zoals:

 

• OFFMODE talks – minimasterclasses over een relevant thema (video of podcast)
• Analyses / insider inzichten uit de industrie / mijn mening over actualiteiten
• Sara’s Hotline (video of podcast), waarin ik jullie prangende vragen uitgebreid beantwoord
• Open Kast, waarin ik persoonlijker dan ooit ga zijn
• De mogelijkheid om onder posts te reageren en mee te discussiëren in de chat

 

Zie het als een abonnement op een constante stroom aan kennis, inspiratie en likeminded mensen die je constant scherp houdt. Ik betrek je bij het activistische werk dat ik doe en ik geef je de mogelijkheid om mee te doen. Bovendien support je mij als activistische maker, zodat ik eindelijk onafhankelijk kan zijn en meer impact kan maken. En no strings attached: je kunt elke maand opzeggen. Al is het de bedoeling dat dit abonnement je juist geld gaat besparen. Helemaal als je bestand wilt zijn tegen de aankomende Black Friday- en feestdagengekte. En misschien wel nóg meer als je meedoet met de OFF MODE challenge die ik op 1 januari start… Ik heb er zoveel zin in 🙂 Welkom!

 

Abonneer je op OFFMODE

 

 

Een nieuwe naam en logo

 

Bij mijn nieuwe koers hoort een nieuwe naam en logo. Voor mij is OFFMODE de perfecte verwoording van de uitknop die we veel vaker moeten indrukken: dat moment dat je je losmaakt van de consumptiegekte, de hypes en wat anderen doen. Dat je weer even stilstaat bij wat jij belangrijk vindt en hoe je verhoudt tot de modewereld. Zodat je vanuit die rust de keuzes kunt maken waar zowel jij als de wereld beter van wordt. Het woord ‘MODE’ representeert de tijdelijkheid van hoe we met kleding omgaan. De net-niet-aansluitende ‘O’ in het logo staat voor het omarmen van je eigenheid en imperfecties (in plaats van jezelf een ongeluk kopen in de hoop daar ooit geluk in te vinden), de kracht van naar binnen keren en je’zelf’ steeds een beetje meer te onderzoeken en te laten groeien. Mijn grote liefde (hij is brand designer) heeft me met het logo geholpen. Het voelt zo goed. DANKJEWEL JORDI ❤️

 

“Waarom Substack?”

 

Mocht je nu denken: jeetje, ik ken Substack helemaal niet, moet ik daar voorkennis voor hebben? Nee! Het is een platform om nieuwsbrieven te maken, dus je krijgt alle artikelen, video’s en podcasts gewoon in je mail. Als je hiervoor al ingeschreven stond voor de WSS newsletter, ga je automatisch mee over naar OFFMODE. Als je op Substack inlogt, kun je daarnaast ook al mijn oude berichten vinden in een blog-achtige omgeving. Dat is nu nog niet nodig en het wijst zich straks vanzelf. Als je vragen hebt, mag je altijd mijn mails replyen.

 

Instagram vs. Substack

 

Ik heb er bewust voor gekozen om met OFFMODE niet op Instagram te focussen (al blijf ik ook gewoon actief op Instagram!), maar op Substack:

 

1. Instagram is gericht op korte, visuele boodschappen. Ik merk al langere tijd dat ik hier niet mijn ei op kwijt kan, en al helemaal niet als ik de diepte in wil. Zowel de nuance als de diepgang gaat verloren. Bovendien biedt Substack de mogelijkheid om met alle soorten media te werken, van foto’s en artikelen tot video en audio. Dat gaat alles zoveel dynamischer, persoonlijker en leuker maken! 🙂

 

2. Daarnaast vind ik het fijn aan Substack dat mijn berichten direct in je maibox komen en dat we niet afhankelijk zijn van de grillen van het Insta-algoritme. Veel mensen beseffen niet hoeveel macht Instagram heeft en hoe beperkend het werkt voor mensen als ik. Het algoritme is zó sterk (en manipulatief) geworden. Bijvoorbeeld: als ik een Post of Reel deel, bepaalt het tijdstip en hoeveel likes ik in het eerste uur krijg, hoeveel mensen de post zien. Met weinig likes, comments of shares hebben belangrijke berichten soms amper bereik. En ook: als ik 2 Stories achter elkaar deel, zorgt Instagram ervoor dat niemand ze meer zien.

 

3. Bovendien voelt het niet goed om een platform tegen overconsumptie te runnen op een medium dat dit juist méga stimuleert. Zelf merk ik dat Instagram een enorme invloed heeft op mijn koophonger. Als ik een week offline ben, voel ik me zoveel rustiger. Ik geloof dat het belangrijk is dat we soms een beetje loskomen van de social media fuik. Over mijn persoonlijke ervaringen als influencer op Instagram zal ik binnenkort ook een boekje opendoen in het membership.

 

4. Ik heb nooit geld verdiend met alle onafhankelijke content die ik heb gemaakt, terwijl ik daar zoveel tijd mee kwijt ben. Mijn onderzoeken, greenwashing zaken, alles op Instagram, activistische campagnes, nieuwsbrieven… het is helaas niet meer houdbaar om dit allemaal gratis te doen. Ik geloof dat ik nog veel meer van waarde kan zijn als ik word betaald voor mijn onafhankelijke werk en het delen van echt waardevolle kennis. Inkomsten creëren tijd en ik denk dat ik op deze manier nog zoveel meer kan betekenen, voor mijn members én de duurzame modewereld.

 

P.s. Het kan zijn dat ik aan het begin nog een paar foutjes maak op Substack, want ook voor mij is het nieuw. Maar aldoende leert men, we gaan ervoor 🙂

 

 

______

De beste sustainable fashion inspiratie in je inbox?

Schrijf je in voor de gratis WSS newsletter en ontvang elke twee weken het laatste nieuws uit de duurzame modewereld, inspirerende merken, kritische blikken op de kledingindustrie, brand guides, kortingscodes en ander moois. Gewoon lekker makkelijk in je mailbox 🙂