Uncategorized
Drie ondernemende powervrouwen (met een hart voor duurzame mode!)

Drie ondernemende powervrouwen (met een hart voor duurzame mode!)

Ontmoet drie ondernemende powervrouwen die in Nederland een grote bijdrage leveren aan een bewuste (mode)instelling!

Er zijn veel mensen die me fashion-wise inspireren, maar op het gebied van conscious fashion zijn er nog niet zoveel pioniers. Toch zijn er een aantal vrouwen die me erg inspireren. Ze strijden hard voor een mooiere aarde en meer betekenis, allemaal op hun eigen manier, en doen waar zij heilig in geloven. Allereerst is er Livia Firth, dé ambitieuze frontvrouw van een eerlijkere modewereld. Met haar consultancybureau Ego Age creëert ze actief awareness voor problemen die spelen in de modewereld en gaat ze in gesprek met grote modemensen (denk o.a. aan Anna Wintour, Christopher Bailey, Stella McCartney en Victoria Beckham) om een positieve beweging in gang te zetten. Ook mensen als Safia Minney (oprichtster van People Tree en ambassadrice voor fair fashion) en mensen als Emma Watson (die zich bijna alleen maar duurzaam en eerlijk kleedt – al helemaal op rodeloperevents – en samenwerkingen aangaat met duurzame merken zoals People Tree en Zady) inspireren me. Maar ook ons eigen kikkerlandje kent inspirerende mensen die zich hard inzetten voor een betere (mode)wereld. Maak kennis met drie pioniers!

Nina Pierson

Ik vind Nina Pierson een erg inspirerende vrouw. Een vrouw met een missie: mensen bewust maken van de gezonde keuzes (in de breedste zin van het woord) die ze dagelijks kunnen maken. Dat doet ze op allerlei manieren, en onder die paraplu heeft Nina in slechts enkele jaren diverse succesvolle bedrijven opgestart: Nina is de oprichtster van creative agency PUP, ze startte het bekendste en misschien wel het meest inspirerende salad-based horecaconcept van Nederland: SLA. Én ze richtte eind vorig jaar Bedrock op, een online (inspiratie)magazine voor een bewuste en gezonde levensstijl (heel tof, check it out!). Ze is voor mij hét inspirerende voorbeeld dat ondernemerschap, betekenis, een positieve mindset en een bewuste instelling fantastisch samengaan. Nina is slim, ondernemend, positief en ik vind dat ze een mooie energie over zich heeft hangen. Én ik vind haar er prachtig uitzien. Ze heeft een heel puur voorkomen, en een modegevoel waar je ‘u’ tegen zegt.

Nina is misschien eerder een pionier op het gebied van gezondheid dan op duurzame mode, maar ze denkt heel bewust na over mode en draagt veel eerlijke en duurzame merken. Bedrock schrijft regelmatig over bewuste en ‘betere’ mode-inititatieven en draagt daarmee actief bij aan een bewustere kijk op mode.

Bedrock Magazine
SLA
PUP Creative Agency
Nina’s persoonlijke Instagram

schermafbeelding-2016-12-07-om-09-38-42

https://www.youtube.com/watch?v=D8eanDBDI1g&t=

Willa Stoutenbeek

Willa Stoutenbeek vind ik echt een powerwoman, helemaal als ik vanuit mijn branding bril kijk naar wat ze bereikt. Willa komt uit een gezin waarin iedereen bezig was met mode. Op haar zeventiende ging ook zij in de mode werken, maar na een aantal jaar kwam ze erachter dat ze de modewereld over het algemeen vrij oppervlakkig vond en diepgang betekenis miste. Ze besloot op haar manier haar stem te laten horen en in 2013 richtte ze W. Green op, een creative agency, gespecialiseerd in ‘ethics & aesthetics’. Daarmee werkt ze hard aan haar missie om duurzame en eerlijke merken op een fantastische manier in de markt te zetten. W. Green werkt alleen voor merken waar Willa 100% achter staat. En laten dat nu juist merken zijn die ik awesome vind, denk aan Yoni, Armed Angels, Lisa Konno, Afriek, Yunit en Wintervacht. W. Green is de enige creative agency in Nederland die alleen voor bewuste (mode- en lifestylegerelateerde) werkt en dat vind ik als branding professional erg inspirerend. Ik weet nog dat ik voor het eerst over Yoni las en dacht: “wat knap, om zo’n product op een inspirerende manier op de markt te brengen!”. Echt, petje af!

Ook is Willa mede-initiatiefneemster van MINT (dat ik dit jaar bezocht!): het duurzame zusje van de Modefabriek dat sinds 2012 elk halfjaar plaatsvindt in de RAI en het podium biedt aan duurzame en eerlijke modemerken.

W. Green
Willa’s persoonlijke Instagram

 

willastoutenbeek

Marieke Eyskoot

Marieke Eyskoot is de naam die ik tegenkwam toen ik de allereerste keer op “duurzame mode” Googlede. Voor mij is ze een echte duurzame modepionier en ze heeft in ons land al voor veel awareness gecreëerd. In 2011, toen het onderwerp nog op vrijwel niemands agenda stond, hield Marieke al een TED-X talk over meer verbinding met je kleding (zie onder). Toen ik hiernaar keek, maakte vooral het stukje op 5:15 indruk op me, waarin ze zegt dat 86 paar handen jouw kledingstuk hebben aangeraakt voordat jij het in je handen kreeg. Het deed me beseffen dat elk kledingstuk met de hand is gemaakt, dat er veel tijd en energie in zit en dat we daar dus bewust mee om moeten gaan: een band met je kleding is belangrijk. Marieke schreef in 2012 één van de weinig boeken over duurzame mode, Talking Dress, en lanceerde het gelijknamige platform (/app) waarop je vele adressen door het hele land vindt waar je eerlijke en duurzame kleding kunt vinden. Marieke is oprichtster van en het brein achter MINT, waar – zoals je net kon lezen – ook Willa Stoutenbeek actief bij betrokken is. Ook spreekt ze op evenementen en geeft ze workshops over duurzame mode. En als klap op de vuurpijl is ze momenteel met een tweede boek bezig over mode, en daar ben ik heel benieuwd naar. Een interessante vrouw!

Talking Dress
MINT Fair
Marieke’s persoonlijke Instagram

 

marieke-eyskoot-3

Fotocredits: Artipoppe, The View Concepts, Talking Dress, Holistik.

______

De beste sustainable fashion inspiratie in je inbox?

Schrijf je in voor de gratis WSS newsletter en ontvang elke twee weken het laatste nieuws uit de duurzame modewereld, inspirerende merken, kritische blikken op de kledingindustrie, brand guides, kortingscodes en ander moois. Gewoon lekker makkelijk in je mailbox 🙂