The No Buy Challenge: een halfjaar niks kopen
Een halfjaar geen kleding kopen, van 1 januari tot 1 juli 2021. Dat klinkt lang, maar geloof me: het is te doen! Samen met Marieke van The Green Girls Club organiseer ik The No Challenge, een grote officiële challenge waarin we met veel mensen een tijdje niks kopen en in plaats daarvan onszelf trainen in tevredenheid, onze koophonger bevechten en creatiever worden met wat we al hebben. Doe mee en volg ons Insta account @thenobuychallenge!
(enneh, als je toch bezig bent… 😉 op mijn eigen account @when_sara_smiles en in mijn maandelijkse e-mailnewsletter deel ik álles over sustainable fashion en hoe je bewuster met je garderobe kunt omgaan. Van persoonlijke tips tot duurzame brand guides en van kritische artikelen over de mode-industrie tot nieuwe fair fashion merken die ik ontdek)
Waarom is The No Buy Challenge zo hard nodig?
Waarom we dit organiseren? Nou, we vinden dat modeliefhebbers wel een training in tevredenheid kunnen gebruiken. Ondanks de duurzame transitie consumeren mensen zich nog steeds een ongeluk en zóveel mensen ervaren door alle marketing- en social mediaprikkels een enorme koophonger. Dit moet anders, zowel voor de planeet als voor onze eigen gemoedsrust.
Daarom gaan wij The No Buy Challenge aan en kopen we van 1 januari tot 1 juli 2021 geen nieuwe kleding (ruilen en lenen mag wel!). Ik doe samen met Jordi mee, we hebben een deels shared wardrobe en als koppel is het volgens mij zoveel leuker 🙂
Marieke en ik gaan onze reis openbaar delen via ons @thenobuychallenge Instagramaccount, samen met onze ambassadeurs: Lisa Goes Vegan, Marije van der Made (Ditgebeurterals), Growthinkers, Dalí van Zonder Zooi, Jennifer Rijs,en Jaleesa Isabella. Ook zij zullen soms hun eigen ervaringen, tips en tricks delen zodat jij geïnspireerd je challenge door komt.
Mijn eerdere No Buy Challenge gaf mij zóveel inzicht in mezelf en mijn koopgedrag
Allebei hebben we al eens een No Buy Challenge gedaan (Sara 3 maanden, Marieke zelfs een jaar!) en dat heeft ons zóveel geleerd over onszelf en ons koopgedrag en wat we eigenlijk nodig hebben. Mijn challenge, in de zomer van 2018, heeft me ongelooflijk veel geleerd over mijn koopgedrag, wat ik werkelijk belangrijk vind en wat ik nodig heb om gelukkig te zijn. Tijdens zo’n challenge ga je allerlei emotionele stages door, dat vond ik zo interessant. Ik leerde dat mijn koophonger direct verbonden is met hoe ik in mijn vel zit of hoe merken mij proberen te verleiden. Met hulp van de filosofie analyseerde ik mijn koopdrang en hoe ik deze kon omvormen tot meer tevredenheid. Ik leerde dat koopdrang niks te maken heeft met een gebrek aan bezit, maar met het vullen van een mentaal gat. Ik ontdekte een wereld van inspiratie die me altijd metéén back on track hielp. Én ik werd veel creatiever met wat ik al had. En dat geldt voor iedereen die ooit zo’n challenge heeft gedaan.
“Maar moeten we niet juist duurzame ondernemers supporten?”
“Hartstikke goed, die challenge, maar moeten we niet júist ‘goede’ winkels supporten?” Deze vraag kreeg ik een paar keer uit de ondernemershoek. In de duurzame transitie zijn zowel industrieverandering als een bewustere, langzamere koopmentaliteit nodig. Maar die laatste is ontzettend onderbelicht, al jarenlang is er weinig ruimte voor een initiatief als dit. Tegelijkertijd blijven spanningen oplopen, op de aarde en in ons hoofd. Veel mensen kopen veel meer kleding dan ze willen, zonder na te denken of vanuit een vervelende koophonger waar geen rem op zit. De urgentie om uit te zoomen en ook op dit punt actie te ondernemen groeit.
Ik geloof echt dat een challenge als deze op de lange termijn mensen veel bewuster laat kopen. Iedereen die ‘m ooit heeft gedaan, ervaarde deze periode als life changing. Voor veel mensen is het waardevol om zichzelf soms even wat extremer te pushen, om daarna beter de balans te vinden die ze zo graag willen. De challenge geeft ook ruimte om te sparen voor… juist! 😉
Ook wil ik benadrukken dat er in de duurzame wereld ontzettend veel influencers zijn die niet mee wilden doen en zich puur blijven richten op brand exposure voor duurzame kledingmerken. Ook op mijn eigen platforms (en @when_sara_smiles) blijf ik eerlijke kledingmerken een podium geven; ik kan prima kleding lenen. Maar het mag niet zo zijn dat er geen énkele ruimte mag zijn voor zo’n belangrijk initiatief als dit. En ook niet dat ons kleine clubje ambassadeurs de complete verantwoordelijkheid zou moeten dragen voor het belang van anderen.
Volg ons op Instagram!
Doe je mee? 🙂 Vertrouw me erop dat het je zóveel gaat brengen en dat Marieke en ik – en al onze ambassadeurs – je er doorheen gaan helpen. Daarna mag je weer doen wat je wilt! Maar push jezelf eens. Bovendien heb je nog genoeg voorbereidingstijd. Ik zou het superleuk vinden als je ons Instagramaccount @thenobuychallenge volgt. Tot 1 januari!
__________
Fotocredits
De prachtige foto’s van ons zijn gemaakt door Laura van der Spek. Bekijk haar mooie werk en volg haar op Instagram via @lauresque.
Meer inspiratie over bewust kopen?